Annons
Nöje

Så här blir du mediakändis

En bekant till mig har skrivit en bok som fått rätt elaka recensioner i typ DN och Expressen. Den heter Byt namn! Och andra sätt att bli journalist.
Nöje • Publicerad 12 oktober 2008
Foto: 

Han som skrivit heter Anders Rydell och hans medförfattare heter Klas Ekman, före detta Eriksson.

Boken är en ganska cynisk historia med rosa nagellacksglossigt omslag. Den berättar hur det går till, hur man slår sig fram som journalist. Tänkt till blåbären i branschen.

Annons

Det är inte särskilt längesen man var en nykomling. Nu har jag själv elever och jag har köpt ett ex av boken till dem. Jag säger till dem: Läs den här för det står mycket i den jag hade behövt läsa när jag utbildade mig till journalist. Men jag har fått lära mig allt den hårda vägen, hehehe. Skrock skrock. Nu är jag gammal och vis.

1. Det första rådet, det som står på omslaget, är att man ska göra ett varumärke av sitt namn. Det vill säga byta bort ett tråkigt namn mot ett som sticker ut. Heter man Svensson är det en tanke man tänker ibland.

2. Om du bloggar ska du hela tiden nämna de människor man vill imponera på - då blir du snabbt upptäckt eftersom de flesta googlar sig själv varje dag. (Ett annat sätt att göra sig känd är att skriva en bok om att bli journalist, journalister är narcissister som gillar att läsa om sig själva)

3. Ett annat tips i boken är att charma sina nya kollegor. Men man ska inte sikta in sig på andra vikarier eller fotografer utan makt. Offensiven ska göras mot cheferna, de som har något att säga till om. Är man sedan ett journalistiskt arbetande par blir nätverket dubbelt så stort.

4. Konsten att framstå som intelligent. Hur du startar en upprivande debatt. Hur du väljer rätt kön (kvinna). Hur du väljer rätt stad (Stockholm).

5. Och att låta arbetsplatsen styra din moral: Morgontidning - det präktiga överjaget. Landsortspress- den mobbade knegaren. Public service - den ovårdade folkbildaren. Både lust- och argläser mig igenom boken. Många kul stereotypifieringar. Men blir ilsk på hur lite i denna journalisthandbok som egentligen handlar om att lyckas genom att göra ett bra jobb. Jonas Thentes DN-kritik lyder: "det är en bok om att bli mediekändis och inte journalist". Visst, ok. Men boken är också en krass guide till hur det funkar på många håll. Vikten av att kunna marknadsföra sig i en allt mer frilansbaserad värld.

För media är den skicklige säljarens marknad - information som inte är direkt smickrande för skrået men som är bra att känna till om man är ny i gemet. Eller har en nära anhörig som sliter sitt hår.

Julia Svensson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons