Annons

1177 förstärker med virus-sluss

Sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden inför till veckan ett särskilt knappval för dem som ringer och befarar att de smittats med coronaviruset.
Åtgärden ska förhoppningsvis minska trycket och de långa väntetiderna.
Coronaviruset • Publicerad 7 mars 2020
Sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden inför till veckan ett särskilt knappval för dem som ringer och befarar att de smittats med coronaviruset. Arkivbild.
Sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden inför till veckan ett särskilt knappval för dem som ringer och befarar att de smittats med coronaviruset. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Regionernas sjukvårdsrådgivning via telefon har varit hårt belastat de senaste corona-prägade veckorna, med frustrerande och stressande långa väntetider för alla sorters hjälpbehövande.

– Det är betydligt högre belastning än vanligt, med ungefär tre gånger så många samtal som normalt sedan utbrottet blev känt, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden vid det regionägda bolaget Inera, till TT:

Annons

I ett första steg har personer med allmänna frågor om coronaviruset via knappval blivit hänvisade till det nationella informationsnumret 113 13.

– Det är ett sätt att styra bort dem som inte behöver tala med en sjuksköterska. I slutet av kommande vecka inför vi ytterligare ett knappval för dem som har symptom (på coronasmitta) och har varit i riskområden eller har träffat smittade personer, och som alltså behöver medicinsk bedömning, säger Sofie Zetterström.

Hela landet

Dessa personer kommer att hamna i en enda nationell telefonkö i stället som för i normalfallet slussas till sin hemmaregion.

– Vi bemannar med sjuksköterskor från hela landet och syftet är att korta kötiderna. Det är ju sjukdomstider generellt och vi vill ju inte att sjukvårdsrådgivningen ska missa personer med helt andra sjukdomar och symptom. Vi jobbar också på att stabilisera systemet och öka kapaciteten och jag känner mig än så länge trygg med att systemet ska hålla, säger Sofie Zetterström.

Mycket oro

Enligt henne märks det att coronaviruset har väckt mycket oro.

– Vi har sett exempel på att antalet samtal ökar i samband med nyhetssändningar om coronaviruset. Så det är klart att det handlar mycket om oro. Det är därför vi försöker styra bort symptomfria personer till 113 13.

TT: Ni hade inte kunnat ordna den nationella snabbslussen för dem med symptom tidigare?

– Vi jobbar helt och hållet på uppdrag av regionerna och hittills har de ansett att det varit viktigt att få tala med en sjuksköterska som är insatt i hur vården fungerar i den egna regionen. Men vi vet från tidigare försök att nationell samverkan blir effektivare och nu ser vi att det är lämpligt att införa, säger Sofie Zetterström.

Anna Lena Wallström/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons