Annons

Äldre lurades att abonnera på nyckelbrickor

Kosument • Publicerad 19 februari 2020
Företaget bakom varumärket Usecurity döms att betala marknadsstörningsavgift på 360|000 kronor. Företaget av ägnat sig åt telefonförsäljning av nyckelbrickor och lurat på äldre människor abonnemang det inte vill ha, enligt domen. Arkivbild.
Företaget bakom varumärket Usecurity döms att betala marknadsstörningsavgift på 360|000 kronor. Företaget av ägnat sig åt telefonförsäljning av nyckelbrickor och lurat på äldre människor abonnemang det inte vill ha, enligt domen. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Företaget bakom varumärket Usecurity döms av Patent- och marknadsdomstolen att betala marknadsstörningsavgift på 360 000 kronor. Om de inte ändrar sina försäljningsmetoder hotas de dessutom av ett vite på ytterligare 2,5 miljoner kronor.

Företaget har ägnat sig åt telefonförsäljning av nyckelbrickor. De har riktat in sig på äldre konsumenter och utgett sig för att ringa på uppdrag från Svenska stöldskyddsföreningen, SFF. Genom att påstå att nyckelbrickorna behövde bytas ut vilseledde företaget de uppringda och många konsumenter förstod aldrig att det handlade om försäljning av helt nya abonnemang.

Annons

Konsumentverket har fått in 145 anmälningar mot företaget och SFF har fått förfrågningar från över 1 000 personer som drabbats. En tidigare anställd vittnade i rätten om hur försäljningen gick till.

"Jag tycker att det är extra fult gjort av företaget att rikta in sig på äldre konsumenter och lura dem att tro att deras nyckelbrickor behöver bytas ut", säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i ett pressmeddelande.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons