Annons
Nyheter

Bottenbetyg för bankernas AI-lösningar

Svenska bankers digitala tjänster med olika former av AI-assistenter går inte hem hos kunderna. I årets branschundersökning av bankväsendet från Svenskt kvalitetsindex (SKI) får dessa lösningar tummen ned.
Ekonomi • Publicerad 16 september 2024
Mobilappar från ett flertal banker. Arkivbild.
Mobilappar från ett flertal banker. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/AP/TT

”De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler, vd på SKI i rapporten.

AI-assistenterna används dessutom i väldigt liten utsträckning, enligt undersökningen är det endast bara tio procent av privatkunderna som anger att man använt någon form av AI-tjänst.

Samtidigt ökar kundnöjdheten och alla bankaktörer utom en har fått högre betyg jämfört med föregående år. I topp bland privatkunder återfinns Sparbankerna följt av Länsförsäkringar. Lägst betyg bland storbankerna får Swedbank följt av SEB och strax ovan Nordea. Den enda av storbankerna som ligger över branschsnittet är Handelsbanken. Drygt 15 000 intervjuer ligger bakom studien.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons