GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Branschen: “Sänk trängselskatt för laddbilar”

Bilbranschen ser positivt på EU:s hårdare koldioxidkrav. Samtidigt önskar man fler åtgärder för att göra övergången lättare – som sänkt trängselskatt och billigare p-platser för tjänstebilar som går på el.
Klimat • Publicerad 14 juli 2021
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Mer biobränsle i planens tankar för att undvika överhettning av klotet, enligt EU. Arkivbild.
Mer biobränsle i planens tankar för att undvika överhettning av klotet, enligt EU. Arkivbild.
Foto: Michael Probst

Branschorganisationen Bil Sweden delar EU:s målsättningar och välkomnar förslagen på hårdare krav på hur mycket koldioxid nya personbilar och lätta lastbilar får släppa ut.

Men kraven måste gå hand i hand med utbyggnaden av laddinfrastrukturen, uppger Bil Swedens vice vd Jessica Alenius.

– Staten måste även bygga ut kapaciteten och effekten i elnätet för laddbara bilar och göra mer för att underlätta övergången. Det måste bli mer gynnsamt att köra elbil. Vi föreslår åtgärder som till exempel sänkt trängselskatt och sänkta parkeringskostnader för de som väljer att köra en laddbar bil i stället för en bensinbil.

"Det är olyckligt"

Även när det gäller företag och laddbara tjänstebilar måste mer göras, anser Jessica Alenius. Till exempel vill man se billigare parkeringsplatser.

– Regeringen och samarbetspartierna har i år valt att skruva på styrmedlen vilket har lett till en försvåring och fördyrning när det gäller tjänstebilarna. Det är olyckligt eftersom företag ofta går i bräschen för teknikomställningen.

För flygets del handlar EU:s klimatpaket i första hand om mer användning av biobränsle, eller Sustainable Aviation Fuels, SAF.

På längre sikt kommer både vätgas och el kunna användas som bränsle i större omfattning, men den utvecklingen tar längre tid. Därför är SAF viktigt för att nå klimatmålen nu, enligt förslaget.

"Är för dyrt"

Flygbolaget SAS har länge varit aktivt i omställningen till biobränsle, enligt SAS presschef Freja Annamatz.

– Vi jobbar hårt för att få tillgång till mer biobränsle. Moderna flygplan kan flyga på 50 procents biobränsle. Men det finns inte att köpa tillräckligt, och det är dyrt, säger hon.

Enligt Freja Annamatz har SAS som mål att minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2025, genom att använda mer hållbart flygbränsle.

Hon berättar att SAS jobbar tillsammans med andra för att öka tillgången, och att bolaget deltar i ett flertal nationella och internationella projekt, forum och nätverk för att påskynda kommersialiseringen av produktionen av hållbart flygbränsle i Skandinavien.

Fakta: EU-kommissionens Fit for 55

EU-kommissionens förslag till skärpt klimatlagstiftning, som går under namnet Fit for 55, innehåller flera olika delar, bland annat om transporter.

Det som avser fordonstrafik och flyg är bland annat hårdare krav på hur mycket koldioxid nya personbilar och lätta lastbilar får släppa ut, med sikte på nollutsläpp 2035.

Dessutom uppdaterad lagstiftning om infrastruktur för alternativ energi, exempelvis standard för laddstationer inom EU.

EU föreslår och lagreglering om alternativa bränslen inom flyg och sjöfart.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs mer