Detta vet vi om fartygsolyckan och oljan
Passagerarfärjan Marco Polo stötte på grund söndag den 22 oktober när den var på väg från Trelleborg till Karlshamn och därefter Litauen.
Efter en första grundstötning i Hanöbukten fortsatte det läckande fartyget några kilometer innan det stötte på ett nytt grund och fastnade.
Samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har sanering pågått längs kusten och till havs.
Söndag den 29 oktober gled fartyget loss från grundet men fastnade snart på ett annat. En ny ännu större oljeläcka var ett faktum.
160 kubikmeter olja
Tre tankar, med totalt 160 kubikmeter olja, har skadats. Ut läcker en sorts trögflytande olja som är förbjuden inom internationell sjöfart men som fartyget fått dispens för då avgaserna renas. Ur havsmiljösynpunkt beskrivs oljan av en expert som ”det värsta tänkbara”.
Organisationen Katastrofhjälp Fåglar och Vilt bedömer att tusentals fåglar har fått fjäderdräkten hopklibbad av olja. Många behöver sannolikt avlivas. Oljan innehåller giftiga ämnen såsom tungmetaller, och skadliga ämnen kommer att finnas kvar hos exempelvis fiskar under lång tid enligt forskare.
Försök att samla in oljan i helgen fick avbrytas på grund av höga vågor, men arbetet återupptogs av Kustbevakningen och hittills har runt 50 kubikmeter samlats in. Även hemvärnet hjälper till i saneringen.
Under helgen försökte man tömma färjan på olja och under tisdagen görs nya försök då rederiet har en bunkerbåt på plats.
Sölvesborg och Karlshamn
Under måndagen nådde oljan Karlshamn där det hittills handlat om mindre mängder, men i Sölvesborgs kommun beskrivs läget som allvarligare. Risken bedöms som stor att ännu mer olja når land.
Vid lunchtid på tisdagen uppger Kustbevakningen att utsläppet upphört. Man försöker nu hindra olja runt fartyget att spridas. Hur mycket som läckt ut är ännu oklart.
Att helt få bort oljan från drabbade områden bedöms kunna ta uppemot ett år.
En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.
TT-Line har arbetat på en bärgningsplan som Kustbevakningen och Sjöfartsverket ska godkänna vilket de uppgett kan ta tid.
Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen i samband med olyckan.