Annons

Egna filmsatsningar trycker upp Netflixpriset

Priserna för strömningssajterna för film och tv klättrar sakta men säkert uppåt. Netflix höjer från och med nu sitt premiumabonnemang, där man kan strömma film och tv-serier på fyra olika skärmar samtidigt.
Tv • Publicerad 16 januari 2020
Netflix höjer priset på premiumabonnemanget. Arkivbild.
Netflix höjer priset på premiumabonnemanget. Arkivbild.Foto: Elise Amendola/AP/TT

Tidigare var priset för svenska användare 139 kronor – nu höjs det till 159 kronor för nya kunder.

"Vi höjer våra priser då och då för att möta de stora investeringar som vi har gjort i nya tv-serier och filmer, men även för att förbättra vår produkt", säger Anoek Eckhardt, kommunikationsansvarig för Netflix i norra Europa enligt ett pressmeddelande.

Annons

Redan befintliga kunder kommer att få meddelande i mejl en månad innan prishöjningen genomförs för dem, skriver strömningsjätten.

Rörelse uppåt

Priset för bas- och standardabonnemangen där man kan se på en respektive två skärmar samtidigt kommer inte att höjas.

Ändå pågår en ständig rörelse uppåt för priserna på strömningstjänsterna för film och tv, konstaterar Daniel Åberg som bevakar just dessa för TVdags.se.

– Priserna har höjts successivt även om den här prishöjningen som Netflix gör nu inte berör så många. Jag tror inte att det är så många som har just premiumabonnemanget, säger han.

Standardabonnemangen för HBO Nordic, Viaplay och Netflix kostar i dag 109 kronor i månaden på alla tre tjänsterna och de höjningar som gjorts (senast HBO i oktober) ser Åberg som en konsekvens av de stora summor som satsas på innehåll och egna produktioner.

– De måste få in pengar. Jag tycker egentligen inte att det är konstigt att film- och tv-tjänsterna blir stadigt lite dyrare, det som är konstigt är att Spotify inte höjt sina priser, säger Daniel Åberg med syftning på Spotifys individuella abonnemang.

Familjeabonnemanget däremot höjdes i höstas till 169 kronor i månaden.

Svenskt innehåll

Internationellt har konkurrensen från Apple, Amazon och Disney med flera, gjort att kravet på och kostnaden för innehåll ökat, skriver Expressens tv-expert Mattias Bergqvist. Något som hittills gjort tittaren till vinnare.

Netflix har investerat i svenskt innehåll under de senaste åren och flera projekt är på gång. Det handlar bland annat om "Snabba cash" i tv-serieform, en serie baserad på Fredrik Backmans "Folk med ångest" och en skildring av tillkomsten av Spotify, som ännu inte är färdigskriven.

Samtidigt kommer man också att satsa mer på funktioner med interaktivt innehåll som i filmen "Black mirror: Bandersnatch" från i fjol, där tittarna kan välja hur handlingen ska fortsätta.

Erika Josefsson/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons