Annons

Elbilar – laddad fråga i bostadsrätter

Elbilar i stora garage är en laddad fråga. Bostadsrättsföreningar som vill ordna laddning på en rad p-platser kan stupa på att de som har platserna, men ingen elbil, inte vill byta.
Installera och vänta, är metoden i en förening som gått vidare.
Elbilar • Publicerad 2 december 2019
HSB-föreningen Linné i centrala Göteborg har gjort tio platser i garaget till laddplatser för elbilar. Nu får medlemmarna själva göra byten så att platserna används av dem som behöver. Men det är inte alltid det går så smidigt att ordna laddplatser i bostadsrättsföreningar.
HSB-föreningen Linné i centrala Göteborg har gjort tio platser i garaget till laddplatser för elbilar. Nu får medlemmarna själva göra byten så att platserna används av dem som behöver. Men det är inte alltid det går så smidigt att ordna laddplatser i bostadsrättsföreningar.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Jan Ohlsson är nöjd ordförande i bostadsrättsföreningen Linné. En enkät i föreningen visade att det fanns intresse för elbilar, och i måndags var laddboxarna på plats.
Jan Ohlsson är nöjd ordförande i bostadsrättsföreningen Linné. En enkät i föreningen visade att det fanns intresse för elbilar, och i måndags var laddboxarna på plats.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Intresset för elbilar ökar, och i helgen arrangerades för fjärde gången en elbilsmässa i Göteborg.

Men den som vill köpa en elbil, med så lite miljö- och klimatfarliga utsläpp som möjligt, ställer sig ofta frågan: Var ska jag ladda?

Annons

Att kunna ladda under natten är nästan en förutsättning för att idén om det smarta bilköpet ska fungera i praktiken. I de flesta fall innebär det att man vill ha möjlighet att ladda bilen hemma vid bostaden.

Det går att få ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket för en del av kostnaden. Men ekonomin är inte alltid det största problemet.

I en bostadsrättsförening, där medlemmarna beslutar gemensamt och ingen fastighetsägare pekar med hela handen, kan logistiska problem bli övermäktiga.

"Kan bli knöligt"

Det mest praktiska är förstås att om tio platser i ett stort garage ska bli laddplatser, så tar man tio platser intill varandra.

– Där kan det bli knöligt, eftersom platserna ofta tillhör vissa lägenheter, säger David Skarin, energirådgivare på HSB i Göteborg.

– Det är både ett juridiskt och ett socialt problem, som ibland gör att man måste leta efter en annan lösning, tillägger han.

Samma bild ger Göran Danling, verksamhetsutvecklare på Riksbyggen:

– Var platserna ska finnas är en mycket känslig nöt.

– Dialogen där någon säger "jag har alltid stått här, och jag vill inte flytta på mig bara för att jag inte har en elbil" är tuff att ta för föreningens styrelse, konstaterar Danling.

Väntar på byten

I många fall börjar en förening, eller annan fastighetsägare, lite försiktigt med kanske två laddplatser. Då blir flyttproblemet mindre. Men det finns föreningar som kommit längre.

Annons

I HSB-föreningen Linné i centrala Göteborg stod tio laddplatser på rad klara i måndags. Nu väntar man på att medlemmar med elbil ska kunna flytta dit, inom garaget med totalt ett 90-tal platser.

– Man får byta med varandra, konstaterar Jan Ohlsson, ordförande i föreningen.

– Kostnaden läggs på varje laddplats, från det att en elbil flyttar dit.

Han tror inte att någon utan elbil till varje pris kommer att vilja behålla sin plats i raden som fått laddboxar.

– Platserna här är nog ganska likvärdiga, säger Jan Ohlsson och ser sig om i garaget.

Gjorde enkät

Beslutet att ordna laddplatser grundades på en enkät i föreningen.

– Knappt tio procent svarade att de kunde tänkas skaffa elbil, eller elhybrid, inom två år. Inom tio år var det ungefär 40 procent, berättar Ohlsson.

Det blev många tekniska frågor att sätta sig in i på vägen för föreningens styrelse. Men man tog hjälp inom HSB.

Göran Danling på Riksbyggen framhåller vikten av att sätta sig in i hur fastighetens elnät är uppbyggt, och i villkor och tariffer för hur man betalar elen.

Naturvårdsverket hade fram till i våras beviljat fler än 2 100 ansökningar om stöd till laddstationer inom satsningen Klimatklivet. Cirka 30 000 laddpunkter har tillkommit inom satsningen. 22 000 av dem finns på privata platser, inklusive företag.

Micke Larsson/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons