Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Företag slarvar med ångerrätt

Konsumentverket har hittat flera företag som säljer fordon och reservdelar som inte hanterar konsumenters ångerrätt på rätt sätt. Arkivbild.
Konsumentverket har hittat flera företag som säljer fordon och reservdelar som inte hanterar konsumenters ångerrätt på rätt sätt. Arkivbild.
Foto: Erik Johansen/NTB/TT

Konsumentverkat har funnit att flera företag som säljer fordon och reservdelar på nätet fuskar med ångerrätten. Bland annat finns företag som hittar på egna undantag från befintliga regler och felaktigt hävdar att det inte går att returnera brutna förpackningar.

"Det stämmer inte, konsumenten har rätt att undersöka varan", säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Myndigheten har granskat ett femtiotal företag som säljer fordon som bilar, cyklar, båtar och fyrhjulingar samt nya och begagnade reservdelar.

Huvudregeln är att konsumenten har 14 dagars ångerrätt som gäller från det att man fått hem varan. I lagen står vilken sorts produkter som får undantas från ångerrätten.

Företaget ska också stå för returfrakten när en vara returneras och får inte ta ut en extra avgift när konsumenten ångrar köpet.

Konsumentverket har sett att flera företag hänvisar till en äldre version av lagen med regler som inte gäller längre.