Här är årets majblomma – börjar säljas under torsdagen
Majblomman har ända sedan 1907 varit en symbol för socialt engagemang och ett kvitto på att man har varit med och bidragit till samhället genom ett köp av blomman.
Huvudsyftet är att genom bidrag kunna ge ekonomiskt stöd till barn som av olika anledningar behöver det.
1 000 problem, som är årets tema, syftar till att barnfattigdomen inte bara är ett problem, utan flera tusen. Stiftelsen vill göra minst tusen insatser till förmån för bekämpningen av barnfattigdom i Sverige.
Årets färger: ”Tänkte på ett fotbollslag”
I år är majblomman en vit blomma med en ljusgrön pärla i mitten mot en grön botten. Den påminner därför om vitsippan som för första gången figurerade som majblomma år 1918.
13-åriga Saga som designat årets majblomma hade däremot inte vitsippan i åtanke när hon utformade den:
– Jag tänkte faktiskt på ett fotbollslag när jag valde färgerna, berättar hon för Majblomman i en intervju.
Traditionen lyder att Drottningen är den första att köpa årets majblomma, då hon är majblommans högsta beskyddare. Detta gör hon innan den går ut till allmän försäljning, som traditionen lyder sedan 1970-talet.