Högljudda hot för valarna i Arktis
Varje år besöks Arktis av omkring en fjärdedel av världens valarter. Tre av dem – vitval, narval och grönlandsvalen – lever i regionen året runt.
– De har inte exponerats för särskilt mycket fartygstrafik, eftersom Arktis till stor del varit täckt av havsis tills nyligen, säger Melanie Lancaster, expert på Arktis vid WWF.
Högljudda fartyg
WWF har kartlagt de tre valarternas migrationsvägar, främst under våren och hösten, de så kallade blå korridorerna. Där får de numera i större utsträckning sällskap av fartyg, som i takt med att isarna smälter tidigare och fryser senare i klimatförändringarnas spår, söker nya farleder i Arktis.
Förutom att fartygen riskerar att köra på valarna och skada eller döda dem så för fartygen oväsen, vilket kan störa valarna där hörseln är främsta sinnet under vattnet.
– Det påverkar deras förmåga att lyssna på varandra, att navigera, hitta mat, och skydda sig mot rovdjur, säger Lancaster.
Trippelvinst
WWF uppmanar rederierna att i första hand undvika de blå korridorerna, framför allt under de tidpunkter då valarna använder dem som mest, under vår och höst.
Vid vissa flaskhalsar, däribland Karasundet, Hudsonsundet och Berings sund, där fartyg och valar måste trängas, bör fartygen sänka farten till 10 knop. Sänkt fart är en trippelvinst, enligt WWF.
– Om fartyget går långsammare är det tystare, och de är också bränsleffektivare – en stor vinst för att minska växthusutsläpp. Och om de är långsammare minskar risken kraftigt för dödliga krockar med valar, säger Melanie Lancaster.
Fakta: Kartlagt valarna
WWF har kartlagt hur migrationsvägarna – de blå korridorerna – ser ut för de arktiska valarterna vitval, narval och grönlandsval. Visualiseringen har skett med hjälp av öppna data som satellitspårning och kunskap från ursprungsbefolkningarna i området.
På flera håll delas korridorerna med andra valarter, som besöker Arktis under sommarhalvåret.Till stor del överlappar även migrationslederna med fartygstrafiken, som ökar i Arktis.
Källa: WWF