Annons

John Ajvide Lindqvist släpper loss i ny pjäs

Trots att en katastrof drabbar Stockholm vägrar bostadsrättsföreningen Vinkelhaken att avbryta sitt extrainsatta möte. Vad kan vara viktigare än medlemmarnas ökade känsla av otrygghet? I sin nya pjäs "De obehöriga" skildrar John Ajvide Lindqvist "det existentiella hälsotillståndet" kring Mariatorget.
Teater • Publicerad 5 april 2019
Skräckmästaren John Ajvide Lindqvist är mest känd för sina romaner och novellsamlingar, men sedan debuten med pjäsen "Fem kända musiker döda i seriekrock" (2012) är han också verksam som dramatiker. Hans nya pjäs "De obehöriga" är en av höstens premiärer på Kulturhuset Stadsteatern. Arkivbild.
Skräckmästaren John Ajvide Lindqvist är mest känd för sina romaner och novellsamlingar, men sedan debuten med pjäsen "Fem kända musiker döda i seriekrock" (2012) är han också verksam som dramatiker. Hans nya pjäs "De obehöriga" är en av höstens premiärer på Kulturhuset Stadsteatern. Arkivbild.Foto: Karl Melander/TT

Något olustigt håller på att hända i Vinkelhakens hus. Någon har haft inbrott i sitt vindsförråd, en annan har fått sina kläder stulna i tvättstugan. Medlemmarna är eniga om att "obehöriga" har börjat ta sig in i huset.

– Men mest rör det sig om en abstrakt och mer generell känsla av att något främmande har tagit sig in i deras trygga tillvaro. En medlem har till exempel erfarit en illasinnad närvaro bakom mejerihyllan i mataffären, säger John Ajvide Lindqvist.

Före och efter katastrofen

Annons

Samtidigt som medlemmarna har samlats för att diskutera den ökade känslan av otrygghet drabbas Stockholm av en katastrof – en händelse vars konsekvenser ska vända upp och ner på allt.

– Annan oro kommer också upp till ytan på mötet, till exempel oron för vad deras barn ser för hemskt på nätet. De är helt upptagna av sina egna problem. Katastrofen är något som pågår i periferin, åtminstone i första akten.

Spelas där den utspelas

Mötet i pjäsen utspelar sig i S:t Paulskyrkan på Mariatorget i Stockholm, eftersom Vinkelhakens egen möteslokal renoveras. Även själva föreställningen spelas i kyrkan, eftersom Kulturhuset Stadsteaterns ordinarie lokaler nu renoveras.

– Det var precis som resten av pjäsen regissören Anna Takanens idé. När hon först tog kontakt med mig sa hon att vi skulle göra en pjäs som skildrar "det existentiella hälsotillståndet" kring Mariatorget.

Anna Takanen lät två sociologer göra djupintervjuer med 40 personer som lever och verkar kring Mariatorget, allt från hemlösa till innehavare av svindyra bostadsrätter kring torget.

Släpper loss ståuppkomikern

När intervjuerna hade transkriberats var det John Ajvide Lindqvists uppgift att utifrån intervjuerna hitta på och skriva en historia.

– Jag har främst plockat stämningar och känslor från intervjuerna, men en och annan ordagrann replik har också kommit med. Det finns en djupt allvarlig grund i pjäsen, men den är också väldigt rolig. Som gammal ståuppkomiker får jag lägga band på mig när jag skriver mina romaner, men i pjäsen har jag kunnat släppa loss.

Utelämnade åt hoppet

Om katastrofen är en perifer händelse i första akten så är den och dess konsekvenser av stor betydelse i andra akten. Katastrofen har nu förändrat allt och Vinkelhakens medlemmar har helt andra problem att tampas med.

– Deras extrema individualism har gått om intet, de är nu helt utelämnade åt hoppet om en mänsklig gemenskap som är större än en bostadsrättsförening. Det låter kanske konstigt, men "Alla vi barn i Bullerbyn" spelar en stor roll i andra akten.

Viktor Andersson/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons