Kärlekssånger och vikingar på scen i vår
Lajvande bibliotekarier
Från Märta Tikkanen och Kristina Sandberg till Hassan Blasim och Michel Houellebecq – de senaste årens trend med att böcker dramatiseras håller i sig. Publiken får bland annat möta en pillerknaprande agronom, en frihetstörstande hemmafru och de älskande i en destruktiv kärleksrelation.
Dessutom blir det äventyr i öster- och västerled med en ovillig viking, eller åtminstone med ett gäng lajvande bibliotekarier, då Frans G Bengtssons episka vikingaroman "Röde Orm" (premiär 2/4) blir teater på Dramaten i Stockholm.
Stillsammare blir det när Dramaten sätter upp "Kvinnostaden" (Premiär 4/4), där Christine de Pizans bok med samma namn agerar ram för en föreställning om kvinnliga medeltida tänkare som Hildegard av Bingen och Heliga Birgitta.
I vår blir även Malin Persson Giolitos bok ”Störst av allt” (Premiär 28/2) teater på Rival i Stockholm – med Nour El Refai i alla roller.
Våra mest älskade kärlekssånger
Musikteater står högt i kurs. I "Kontrabasen" (nypremiär 28/2 på Göteborgs stadsteater) står Tomas von Brömssen återigen på scen med en gäng musiker, för att spela en ensam kontrabasist som är olyckligt förälskad i en sopran, och i "Känn dig lite happy!" (premiär 18/1) på Helsingborgs stadsteater spelar och sjunger man Gunnar Wiklund, samtidigt som publiken får ta del av den bortglömda tonårsidolens livshistoria.
Kanske spelas också någon av Wiklunds låtar i Riksteaterns ambulerande föreställning "Love songs" (premiär i Tumba 10/3), där musiker och skådespelare utifrån svenska folkets minnen kopplade till kärlekssånger vrider och vänder på vår bild av romantiken.
Även i Alex Schulmans debut som dramatiker, monologen "Tröstrapporter" (premiär 25/4) som spelas på Dramaten, har musiken – signerad kompositören Jacob Mühlrad – en framträdande roll.
Vårens musikaler å sin sida behandlar allt från mord och bipolär sjukdom till klimatkrisen. Rockmusikalen "Lizzie" (premiär 14/2) på Östgötateatern bygger på den verkliga berättelsen om Lizzie Borden, som 1892 anklagades för att ha mördat sina föräldrar – med en yxa.
I "Next to normal" (premiär 29/2) på Uppsala stadsteater spelar Helen Sjöholm den bipolära mamman Diana, vars sjukdom håller på att slita sönder hennes familj. Lättsammare, men likväl allvarligt, blir det på Helsingborgs stadsteater när Hasse & Tages film "Äppelkriget" (premiär 15/2) blir klimatmusikal.
Gig-ekonomins helvete
I vår är det plats på scen för arbetslivet. I "Prekariatet" (premiär 8/2) på Malmö stadsteater synas gig-ekonomins helvete, där praktikplatser, vikariat och projektanställningar har ersatt den fasta anställningen. Men att ha ett fast jobb kan också vara en plåga, inte minst för mellanchefen Jenny i nyskrivna "Chefen" (premiär 17/4) på Årsta Folkets hus i Stockholm. Hon sugs in i ett nästintill obegripligt maktspel i den stenhårda chefshierarkin som råder på hennes arbetsplats.
Nämnas bör också "En handelsresandes död". Pjäsen hade smygpremiär redan i slutet av förra året, men spelas på Malmö stadsteater under stora delar av våren. Arthur Millers klassiker om Willy Loman, som förlorar såväl sitt arbete som sitt förstånd, är en tidlös familjetragedi om fäder och söner.