Annons
Nyheter

Myndighet: Marknadsföringen bryter mot lagen

Marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot lagen, enligt Konsumentverket. Myndigheten kräver skärpning av företagen och hotar med enskild tillsyn.
Inrikes • Publicerad 2 februari 2023
Marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter bryter mot lagen enligt Konsumentverket. Arkivbild.
Marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter bryter mot lagen enligt Konsumentverket. Arkivbild.Foto: Patrik Lundin/SvD/TT

I somras infördes en lag om tobaksfria nikotinprodukter. Lagen kräver särskild måttfullhet vid marknadsföring, bland annat att den inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av produkterna, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Verket har mellan augusti och oktober förra året granskat tolv företags marknadsföring av produkterna och hittat flera "klara överträdelser av lagen".

Annons

Det handlar bland annat om bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden som bryter mot särskild måttfullhet.

Vidare hittade Konsumentverket marknadsföring av gratisprover och gåvor som uppmanar till bruk av tobaksfria nikotinprodukter.

Marknadsföringen får heller inte riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar under 25 år. Men i granskningen har Konsumentverket noterat att den i stor omfattning finns i sociala medier och att den i flera fall har utformats på ett sätt som riskerar att attrahera en yngre målgrupp.

"Vi förutsätter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring så att den är förenlig med gällande rätt. Om vi upptäcker att det inte har skett några förbättringar kan det leda till enskilda tillsynsärenden", säger Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.

Fakta: Granskningen

Konsumentverkets granskning av marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter gjordes mellan den 1 augusti och den 31 oktober i fjol.

Tolv bolag har granskats, men vilka av dem som fått anmärkningar anges inte i rapporten.

Verket har synat marknadsföringen i tidningar, podcasts, sociala medier, på och i anslutning till webbutiker där bolagens produkter går att köpa samt på webbplatser i övrigt.

Viss marknadsföring kan ha granskats flera gånger beroende på tidpunkt och medium.

Källa: Konsumentverket

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons