GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Olycksplanet flyttat – identifieringen klar

Flygplansvraket vid Örebro flygplats har nu flyttats men det dröjer innan några detaljer om olycksorsaken kan presenteras, uppger haverikommissionen.
Polisens arbete med att identifiera de nio personer som omkom i flygolyckan är nu färdigt.
Olyckor • Publicerad 11 juli 2021
Flygplansvraket som kraschade vid Örebro flygplats i torsdags bärgas.
Flygplansvraket som kraschade vid Örebro flygplats i torsdags bärgas.
Foto: Pavel Koubek/TT
"Det viktigaste av allt är att rätt person kommer hem till rätt familj", säger Lars Bröms till TT.
"Det viktigaste av allt är att rätt person kommer hem till rätt familj", säger Lars Bröms till TT.
Foto: Kicki Nilsson/TT
Polisen höll under söndagen pressträff på Örebro flygplats. Från vänster: Peter Carlsson, Helena Gullberg, säkerhetssamordnare i Örebro kommun, Lars Bröms, Linda Borgsved och Inga-Lill Persson från polisen.
Polisen höll under söndagen pressträff på Örebro flygplats. Från vänster: Peter Carlsson, Helena Gullberg, säkerhetssamordnare i Örebro kommun, Lars Bröms, Linda Borgsved och Inga-Lill Persson från polisen.
Foto: Kicki Nilsson/TT

"Olycksplatsundersökningen är avslutad och vi har lämnat flygplatsen", skriver Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission (SHK), i en kommentar till TT.

Planet lyftes med hjälp av en kran, för en täckt transport till Statens haverikommissions lokal i Strängnäs där det ska analyseras i inomhusmiljö. Tidigare under dagen har elektronik avlägsnats, motorn skruvats av och vingarna demonterats.

Det fortsatta arbetet efter bärgningen för SHK innefattar mer djupgående analyser av exempelvis ljudupptagningar, motorundersökning och en fullständig teknisk genomgång.

"Jag räknar inte med att kunna presentera några detaljer vad gäller orsak till olyckan förrän efter sommaren", skriver Swaffer.

Identifieringen klar

Även polisens identifieringsarbete av de nio personer som omkom i olyckan blev klart under söndagskvällen, berättar Lars Bröms, chef för identifieringsprocessen av de avlidna. På planet fanns åtta män och en kvinna.

– Vi har precis fått tag på samtliga anhöriga, de är underrättade.

Arbetet har gått ut på att sammanställa och jämföra uppgifter från obduktionerna med inhämtat material från de anhöriga, som till exempel uppgifter om tatueringar och dna från föräldrar.

– Det viktigaste av allt är att rätt person kommer hem till rätt familj, säger Bröms.

Anhöriga besökte platsen

Under söndagen har anhöriga och kamrater från klubben, omkring 200 personer, fått besöka olycksplatsen.

– Det är en otroligt viktig del i sorgeprocessen, om man nu orkar, att få en möjlighet att se platsen, säger Bröms.

Rättad: En tidigare version av texten hade fel benämning på Statens haverikommission.

Fakta: Nio personer omkom i flygolyckan

Med på planet fanns:

Två män hemmahörande i Örebro kommun i 50- respektive 25-årsåldern.

Två män från Stockholmsområdet i 30- respektive 35-årsåldern.

En man och en kvinna i 30-årsåldern från Karlsborgs kommun.

En man i 65-årsåldern hemmahörande i Kristianstads kommun.

En man i 35-årsåldern hemmahörande i Halmstads kommun.

En man i 35-årsåldern hemmahörande i Söderköpings kommun.

Källa: Polisen

Fakta: Nio personer omkom i flygolyckan

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 är tillsammans med olyckan på ön Storsandskär i Umeå den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I båda olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare världsstjärnan och förbundskaptenen Hans Alsér.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmän fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.