Annons
Nyheter

Ljudinspelning kan bli viktig ledtråd

Platsen kring vraket där nio personer miste livet i Örebro är fortfarande avspärrad i väntan på att planet ska transporteras bort under söndagen.
En ljudinspelning från ett vittne kan bli en intressant ledtråd i utredningen.
Olyckor • Publicerad 10 juli 2021
Poliser på plats vid flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats under fredagen.
Poliser på plats vid flygplansvraket i närheten av Örebro flygplats under fredagen.Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Två dagar har gått sedan flygplanskraschen i torsdags kväll där samtliga ombord omkom. Under lördagen har Statens haverikommission (SHK) säkrat känslig apparatur i flygplanet.

– Vi har tagit ur och säkrat en minnesenhet ur planet som ska gå till laboratoriet för analys, säger Peter Swaffer, avdelningschef på SHK.

Annons

Polisen är också klar med att skanna av olycksplatsen med metalldetektorer.

– De har gjort ett fint jobb för att säkerställa att inget fattas från planet.

Intressant film

En ljudinspelning från ett vittne kan bli en intressant ledtråd i utredningen. Filmen visar inte själva händelseförloppet, men den har fångat ljudet av flygplanet.

– Den ljudupptagningen är i vårt ljudlaboratorium och analyseras, tvättas och renas så att onödigt ljud tas bort.

Via ljudfilen kan motorns varvtal analyseras.

– Det kommer vi med exakthet kunna få ut. Och om det vi hör avviker från vad ett normalt varvtal skulle vara i den fasen av flygningen, då har vi ytterligare något intressant att titta på som kan vara en del i orsaken. Det är det jag hoppas få ut ur filmen.

Även passagerarnas fallskärmar ska analyseras. I dem finns en apparatur som mäter olika lufttryck.

– Ur det kan vi få sjunkhastigheten. Men det kommer bara bekräfta flygplanets väg som vi redan vet, säger Swaffer.

Farligt material

På söndag eftermiddag planeras planet att bärgas och transporteras. Då stängs också olyckplatsundersökningen, uppger Swaffer. Bärgningen görs genom att lyfta upp vraket i en täckt transport som går direkt till SHK lokal i Strängnäs.

– Där kan vi arbeta i lugn och ro i inomhusmiljö och bra belysning. Allt kommer att tvättas och säkerställas – det finns till exempel brunnet material som är hälsovådligt för utredarna att jobba med.

Annons

En grundlig utredning av motorn ska göras. Också andra saker som rost på planet eller lösa delar kommer att analyseras. I nuläget finns inga ledtrådar som pekar åt ett visst håll.

– Det finns ingenting än som gör att vi riktar in oss på något särskilt, när vi har all data kommer vi att hitta mer intressanta spår. Men även om vi ser att något är mer sannolikt än något annat, kommer vi också att utreda allt annat. Utesluter vi allting kommer vi till syvende och sist hitta något vi inte kan utesluta, säger Peter Swaffer.

Kan ta flera veckor

Hur lång tid analysarbetet kan ta beror på flera faktorer.

– Vi är till viss del i externa händer. Även om vi är kunniga är det en trovärdighetsfråga att också rådfråga tillverkarna.

I det här fallet handlar det om den flygplanstillverkaren De Havilland Canada och den amerikanska flygmotortillverkaren Pratt and Whitney.

– Vi vill ha med dem i rummet så att de ger input. Givet att det är sommar och att folk är på en annan del av jordklotet vet vi inte hur den tidsplanen ser ut. Det kan sannolikt röra sig om veckor. Det är den erfarenheten jag har från flygolyckan i Umeå, säger Peter Swaffer.

TT: Hur säker är du på att vi kommer att få reda på vad som har hänt?

– Det är svårt att säga. Jag har väldigt gott hopp om att vi ska kunna klargöra orsakerna. Det säger jag utifrån att vi i de allra flesta fallen gör det. Jag känner igen mig från när vi stod i Umeå för två år sedan. Det är många frågetecken och saker att leta efter, och där kom vi fram till mycket. Jag vågar nog säga att vi kommer att lösa det här också, säger Peter Swaffer.

Fakta: DHC-2 Turbo Beaver

Olycksplanet DHC-2 Turbo Beaver är ett enmotorigt propellerplan tillverkat av kanadensiska De Havilland Canada.

Enligt Skånes fallskärmsklubb som äger planet är modellen norra Europas snabbaste hoppflygplan. Planet når uthoppshöjden 4000 meter på i genomsnitt 14 minuter, beroende på temperatur, lufttryck och antal hoppare. Planet har kapacitet att bära 10 fallskärmshoppare.

Källa: Skydive Skåne

Fakta: DHC-2 Turbo Beaver

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 är tillsammans med olyckan på ön Storsandskär i Umeå den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I båda olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare världsstjärnan och förbundskaptenen Hans Alsér.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmän fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons