Många har klimatoro men få vill stanna hemma
Under det senaste året har medier och influerare flitigt hängt ut flyget som klimatbov. Klimataktivisten Greta Thunberg är en av dem som slutat flyga, samtidigt som uttryck som "flygskam", "klimatångest" och "tågskryta" myntats.
Vagabonds årliga resebarometer visar att utlandssemestrandet minskade med en halv miljon resor under 2018 jämfört med 2017. Drygt en femtedel uppgav att de förändrat sitt resande jämfört med tidigare år, varav de flesta gjorde färre utlandsresor.
Anna Elofsson, doktorand på Chalmers som forskar om klimat och flyg tror att det minskade utlandsresandet delvis är kopplat till klimatdebatten men påpekar att andra faktorer som införandet av flygskatten, varningssignaler för en förestående lågkonjunktur spelar in, liksom den varma sommaren.
– Värmeböljan får ett slags dubbeleffekt. Dels påminner den om klimatförändringars möjliga effekter. Vi hade även skogsbränderna som var obehagliga. Dels blev det så klart mer attraktivt att vara hemma än under en sommar som regnar bort, säger hon.
Flyget dominerar fortfarande
Enligt resebarometern avser 32 procent att förändra sitt resande under 2019 av miljöskäl medan 19 procent planerar att åka mera tåg.
Att cirka en tredjedel av svenskarna pratar om att förändra sitt beteende anser Anna Elofsson vara en relativt hög siffra jämfört med vad man kan åstadkomma med till exempel en informationskampanj.
– Om det kom något nytt som gjorde att en tredjedel började se över sin alkoholkonsumtion då skulle man nog tycka att det var ganska mycket, säger hon.
Fortfarande står flyget för 65 procent av alla utlandsresor. och enligt en prognos från Swedavia som driver Sveriges största flygplatser väntas svenskarnas flygande öka med 30 procent till 2030.
– Att vi bryr oss om klimatet, det gör en hel del människor och det syns i statistiken, men det slår inte igenom så mycket som man skulle kunna tro, säger Per J Andersson, redaktör på tidningen Vagabond.
Miljoner till tågupphandling
Enkelheten, snabbheten och en uppsjö av nya billiga direktflyg till turistdestinationer gör flyget till ett självklart val för många, säger han. Därtill kommer resebyråernas okunskap kring tågresor.
Enklare sätt att boka tågresor utomlands är dock avgörande för att våra resevanor ska förändras, anser Per J Andersson.
– Om allt ser ut som det gör i dag så kommer fortfarande bara en liten del att ta tåget till utlandet. De kommer kanske att bli fler, men de kommer att förbli en minoritet. Det som krävs är att resebyråer, tågföretag och politiker gör att det blir enklare att åka tåg till utlandet.
Nyligen aviserade regeringen att de skjuter till 50 miljoner kronor till Trafikverket för att upphandla tågförbindelser till Tyskland.