Mer rökning när fler jobbar hemma
För helåret räknar Imperial Brands – som bland annat säljer cigaretter med varumärken som Winston, Gauloises och Gitanes – nu med en oförändrad omsättning. Men för tobaksprodukter, som cigaretter, väntas det bli en ökning av försäljningsintäkterna med 1 procent.
Att omsättningen sammanlagt trots det är oförändrad handlar om att det ser ut att bli ett bakslag på omkring 30 procent i försäljningsintäkterna från andra nikotinprodukter, som så kallade e-cigaretter.
Utvecklingen för bolaget är mer positiv än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en försäljningsnedgång totalt på 1,6 procent och för tobaksprodukter på 0,4 procent.
Geografiskt slår också coronakrisen igenom i Imperials försäljning: i Europa och USA ökar försäljningen medan den minskar på klassiska turistorter.
En fullständig delårsrapport för tredje kvartalet från Imperial Brands väntas den 17 oktober.