Myndighet hinner inte med mängden återkrav
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten upptäcker årligen ett stort antal felaktiga utbetalningar. Långa handläggningstider försvårar dock möjligheten att kräva tillbaka pengarna, visar en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF).
"Om arbetet med att identifiera felaktiga utbetalningar intensifieras, behöver också arbetet med att kräva tillbaka pengarna få samma utrymme", säger Geoffrey Bogaert, projektledare för rapporten, i ett pressmeddelande.
Rapporten pekar på att myndigheterna har stora utmaningar med att hinna utreda ärendena.
Varje år har Försäkringskassan runt 40 000 återkravsärenden som inte avslutas innan årets slut. Förra året var motsvarande siffra för Pensionsmyndigheten drygt 51 000 ärenden.
"Långa handläggningstider kan dessutom försvåra utredningarna och leda till att myndigheterna inte har möjlighet att kräva tillbaka de felaktiga utbetalningarna", säger Bogaert.