Annons
Nyheter

Lyxbåttillverkare på rätt köl – siktar mot USA

De ekonomiskt osäkra tiderna slår hårt mot många hushåll och företag. Dock inte mot motorbåtsbyggaren Nimbus.
Efter ett rekordår siktar bolaget nu i allt större utsträckning in sig på den lukrativa USA-marknaden.
Ekonomi • Publicerad 7 februari 2023
Båttillverkaren Nimbus ställer in rodret mot att den amerikanska båtmarknaden.
Båttillverkaren Nimbus ställer in rodret mot att den amerikanska båtmarknaden.Foto: TT
Efter att tidigare haft problem med leveranskedjor uppger nu Nimbus att det ser betydligt bättre ut.
Efter att tidigare haft problem med leveranskedjor uppger nu Nimbus att det ser betydligt bättre ut.Foto: TT

Vd Jan-Erik Lindström kan sammanfatta ett fjärde kvartal med en försäljningsökning på 20 procent, trots att årets sista kvartal historiskt sett är det svagare för bolaget.

Det innebär att försäljningssiffran för helåret landade på 1,7 miljarder kronor för bolaget — det bästa resultatet sedan starten 1968.

Annons

Resultatet kan tyckas paradoxalt när inflationen inte bara i Sverige utan runtom i Europa, liksom i USA, varit den högsta på decennier – samtidigt som energipriserna rusat kraftigt och räntorna stigit. Jan-Erik Lindström förklarar det hela med att köpkraften är opåverkad hos Nimbus målgrupp.

– Så här långt får man tillägga. Givetvis är de inte fullständigt opåverkbara, men det vi sett hittills är inte tillräckligt för att det ska bli en dramatisk skillnad i vårt segment. Sedan för båtbranschen i stort – och kanske om man har tyngdpunkten mot mindre båtar – så har det nog varit tyngre, säger han till TT.

Köpstark målgrupp

I Göteborgsbolagets produktkatalog finns visserligen en rad olika modeller, men flertalet av dem är inriktad mot en köpstark målgrupp som har finansiella muskler att lägga ett par miljoner kronor på sitt köp.

Det handlar om lyxdetaljer och alternativ för att kunna tillbringa längre perioder till havs där några alternativ ligger i prisklassen 4–4,5 miljoner kronor. Majoriteten av dessa köpare finns utomlands, till exempel i Nordamerika där orderboken ökade med 108 procent under fjärde kvartalet jämfört med föregående år.

Överfyllda orderböcker har gjort att man tidigare inte kunnat bygga ut med flera återförsäljare i USA. Nu är dock situationen annorlunda.

– Nu har vi byggt upp kapaciteten för den amerikanska marknaden. Vi kan säga välkommen till de amerikanska återförsäljarna som väntat ganska länge, vilket gjort att vi har kunnat dubblat antalet lokaliseringar i USA, säger han.

Konkurrensen är samtidigt hårdare där, men enligt Jan-Erik Lindström kan Nimbus erbjuda något som lockar den amerikanska kundkretsen.

– Nordamerika är halva världsmarknaden. De är goda båtbyggare, men har en annan filosofi och där funkar våra grejer. Man gillar designen och det är också mycket kopplat till Sverige, säger Jan-Erik Lindström och tillägger att Sverige är lika med en kvalitetsstämpel.

Höga fraktkostnader

Utmaningen är fraktkostnaderna. En tolvmetersbåt får ett prispåslag på en kvarts miljon kronor, vilket dock de amerikanska köparna är beredda att betala. Å andra sidan har Nimbus haft en stor fördel av den svaga svenska kronan gentemot dollarn – tacksamt för amerikanska köpare.

– Det är ingen tvekan om att det är en positiv faktor, men jag menar samtidigt att vi kanske inte hade behövt den. Samtidigt gör det vårt erbjudande ännu starkare.

På Stockholmsbörsen var också bolaget en av tisdagens stora vinnare med en kursuppgång på nästan 8 procent, samtidigt som OMXS-index backade 0,3 procent.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons