Nya Zoom-knepet får miljonerna att rulla in
Samma kväll i juli som USA:s president Joe Biden kastade in handduken, och gav sitt stöd åt vicepresident Kamala Harris, hölls ett digitalt möte under parollen "Vinn med svarta kvinnor". 44 000 personer loggade in på Zoom under det fyra timmar långa mötet, med det nu uttalade målet att se till att Harris vinner valet i november. Ett annat mål var att samla in 1 miljon dollar på 100 dagar. Tre timmar senare var insamlingsmålet nått.
Det blev startskottet för åtminstone 50 kampanjmöten via Zoom. Det har varit "White dudes", "Swifties", komiker, judar, kristna och till och med republikaner som samlas via videomötestjänsten, till stöd för Harris. Vissa har samlat en bra bit över 100 000 deltagare.
– Man kör de här enorma webbinarierna för politiska kampanjmöten. Det finns så mycket potential och det är så spännande, säger Peter Georgiou, eventansvarig vid Zooms europeiska kontor.
"Bevisat att de fungerar"
Zoom har inte velat kommentera fenomenet i amerikanska medier, antagligen för att frågan är politiskt laddad då det främst är den demokratiska sidan som anammat det.
Under åren som gått sedan pandemin har Zoom förbättrat tekniken och säkerheten. Så sent som i augusti meddelade man att det går att hålla webbmöten med en miljon deltagare, möjligtvis som svar på de enorma kampanjmötena.
Även Georgiou är försiktig med sina kommentarer och har svårt att svara på varför vi ser den här utvecklingen just nu.
– Vi förstår ju varför vi var populära under covid, eftersom alla var hemma då. Men nu tror jag att vi ser att fler människor närmar sig webbinarier för att det är bevisat att de fungerar.
Elsa Hedling, statsvetare vid Lunds universitet, ser flera bidragande orsaker till att videomöten blivit det nya svarta i USA. Det blev bråttom när Biden hoppade av och digitala möten går snabbare och enklare att arrangera. Efter pandemin är också människor mer vana vid formatet.
Hollywoodkändisar som Jeff Bridges, Mark Hamill och Joseph Gordon-Lewitt dök upp på "White dudes"-mötet, vardagligt klädda i hemmamiljö framför webbkameran, och höll sina anföranden.
– Det är ju en del kändisar som bara några minuter före har fått frågan "kan du komma in?". Man kan delta på ett mer spontant sätt, säger Hedling.
"2020-talets torgmöten"
Även om det finns uppenbara skillnader mellan hur politiska kampanjer bedrivs i USA och Sverige, så tittar flera svenska partier västerut för att få inspiration inför nästa val. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet uppger alla att man undersöker möjligheterna för egna Zoommöten.
Det gör även Liberalerna, vars kommunikationschef André Nilsson ser det som en vidareutveckling av redan existerande politiska mötesformer.
– Det här skulle ju kunna vara 2020-talets variant av torgmöten, säger han.
En fördel han ser är att det skapar en känsla av delaktighet och att det känns äkta och oredigerat. En annan fördel är att det kan bli lättare för dragplåster som partiledaren Johan Pehrson eller statsrådet Romina Pourmokhtari att vara med, då de slipper lägga en halv dag på att delta på plats.
– På det sättet är de här digitala lösningarna en fantastisk möjlighet att koppla ihop människor även om avstånden är långa, säger Nilsson.
En tredje fördel är att det skulle kunna bli en lägre barriär för vanligt folk att klicka in sig på ett Zoomsamtal jämfört med att pallra sig till ett torgmöte i duggregn, eller få politikintresserade småbarnsföräldrar att hinna delta.
"Mycket att lära"
I oktober reser några ur Liberalerna till USA för att bland annat besöka Harris kampanjhögkvarter i Wilmington i Delaware.
– Det ska bli väldigt spännande att se direkt hur de jobbar och vad man kan och inte kan applicera i Sverige. Det är klart, vissa metoder kommer vi aldrig kunna göra i samma skala, men det finns mycket att lära från hur Demokraterna jobbar, säger Nilsson.
Men alla svenska partier är inte lika sugna. Miljöpartiets kommunikationschef Annica Hjertling säger att man inte funderat på videomöten utan "föredrar det personliga mötet för möjlighet till dialog och samtal".
Påverkar tilliten?
Elsa Hedling säger att en anledning till att digitala möten inte varit så populära tidigare i politiska sammanhang är att politik handlar om tillit.
– Det finns en hel del forskning som menar att om man är i samma rum tillsammans, att man kan se gester, mimik och så vidare, är väldigt viktigt för hur man genererar tillit.
Samtidigt visade pandemin att det går att åtminstone bevara viss tillit genom att mötas digitalt och att man på många håll håller fast vid dem.
– Man har inte ersatt allt men det är en möjlighet. Så på det sättet tror jag absolut att man kan tänka sig digitala kampanjmöten eller digitala torgmöten, just för att kunna nå fler människor och att kunna göra det oftare, säger Hedling.
Fakta: Zoom
Zoom grundades 2011 av Eric Yuan med målet att skapa videomöten via nätet. Två år senare hade Zoom premiär. 2017 beräknades företaget ha ett marknadsvärde på 1 miljard dollar och två år senare noterades bolaget på New York-börsen.
När pandemin slog till i början av 2020 växte antalet dagliga möten 30 gånger, när människor började jobba hemifrån.
Zoom har lyckats behålla sin höga omsättning efter pandemin. Finansåret 2020 (avslutades i januari 2020) var omsättningen 623 000 dollar, 2024 landade den på 4,5 miljarder.
Fakta: Mängder med videomöten
Mellan 21 juli – dagen då Joe Biden kastade in handduken – och 14 augusti hölls minst 40 videomöten i USA till stöd för Harriskampanjen, enligt en genomgång av The Washington Post.
De 24 möten som hölls i juli drog tillsammans in minst 20 miljoner dollar (202 miljoner kronor) till Harriskampanjen.
Den 19 september höll Oprah Winfrey en livesändning med Kamala Harris under parollen "Unite for America", med målet att samla olika stödgrupper.