Annons
Nyheter

Ökat sug efter lösgodis igen

Ekonomi • Publicerad 16 juli 2021
Cloetta har presenterat delårssiffror. Arkivbild.Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Konfektyrbolaget Cloetta har varit påverkat under pandemin och då framförallt försäljningen av lösgodis. Nu tar dock försäljningen fart igen. Under andra kvartalet ökade försäljningen organiskt med 79,6 procent andra kvartalet och bolaget kan redovisa en ökad omsättning, 1 420 miljoner kronor jämfört med 1 237 miljoner kronor samma period föregående år.

"Lösviktsförsäljningen ökade med 80 procent, men är fortfarande lägre jämfört med före pandemin. Vi ökade marknadsföringsinvesteringarna samtidigt som vi fortsatte att förbättra vår lönsamhet, vilket inkluderar att få lösviktsgodis tillbaka till break-even", skriver bolagets vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.

Bolagets resultat före skatt uppgick till 122 miljoner kronor, en försämring med 10,9 procent jämfört med samma period föregående år.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons