Annons
Nyheter

Olika drönarskydd i Norden – "samma flygsäkerhet"

Norge har en avancerad drönarcentral för att upptäcka och kontrollera drönare vid flygplatser. Det har inte Sverige.
Men Swedavia försäkrar att flygsäkerheten på Arlanda är lika hög.
Inrikes • Publicerad 15 september 2024
En drönare över centrala Stockholm. Arkivbild.
En drönare över centrala Stockholm. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

SVT Nyheter har besökt Gardermoen i Oslo där man inrättat en central för kontroll av drönarflygningar på flera flygplatser i landet. Personalen kan detektera och dokumentera drönare, samt pejla drönarpiloter.

Enligt Nikola Tufekcic, chef för norska Avinors antidrönarprogram, har utrustningen hjälpt dem väldigt mycket.

Annons

– För oss är det en fråga om flygsäkerhet, säger Tufekivc till SVT.

Swedavia ansvarar för flygsäkerheten på Arlanda. Säkerhetschefen Mats Paulsson uppger att Swedavia aldrig kommenterar vilka system eller metoder kopplat till säkerhetsarbetet som man använder, men säger till TT:

– Vi har ju inte en stor drönarcentral, så som Avinor beskriver.

Lika hög säkerhet

Paulsson försäkrar att även om Swedavia använder andra metoder, så är flygsäkerheten lika hög på Arlanda som på andra flygplatser. Han pekar på att rutinerna är desamma, oavsett om oidentifierade föremål i luftrummet upptäcks visuellt eller på andra sätt.

– Även vid en teknisk detektering kommer luftrummet att stängas tills dess man är hundra procent säker på att det inte finns något i luftrummet, säger Paulsson.

– Det finns inga flygsäkerhetsrisker i den hanteringen vi har på Arlanda i förhållande till de andra flygplatser.

Nyligen lamslogs flygtrafiken på Arlanda under några timmar natten mellan den 8:e och 9:e september på grund av misstänkta drönare i området. Det är dock oklart om det handlade om drönare.

– Alla procedurer och rutiner som finns kring den här typen av händelser följer vi till punkt och pricka. Så det fanns aldrig någon flygsäkerhetsrisk kopplat till det här, säger Paulsson.

"Nog dags"

Polisen uppger att Swedavia inte kunnat leverera dokumentation utöver visuella observationer från förra söndagen.

– Det vore nog dags att se över den delen att kunna detektera drönare och framför allt avfärda olika indikationer. Det här innebär stora kostnader, säger Per Engström, sektionschef på polisens Nationella operativa avdelning (NOA) till SVT.

Annons

Efter flera incidenter valde Kastrup i Köpenhamn att skaffa sig ett system mot drönare.

– Vi har investerat i avancerad teknik för att upptäcka och identifiera drönare i luftrummet runt flygplatsen, sade Johnnie Müller, säkerhetschef på Köpenhamns flygplats, till DN förra veckan.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons