P4 öppnar pop-up-redaktioner
– Målet på lång sikt är att vara på plats och göra inslag i alla kommuner var fjärde månad, säger Michael Österlund, biträdande programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen på Sveriges Radio.
I det nya sändningstillståndet läggs ännu större vikt vid att public service ska finnas på plats i hela landet, säger han. Redaktionerna kan komma att vara på plats i en kommun i allt från två dagar till sex månader.
– Det handlar om att lära känna folk, få nya kontakter, få tips och rapportera lokalt men i viss mån också i riksprogrammen.
Bland annat ska Sveriges Radio i norr bemanna tillfälliga redaktioner i Ånge, Strömsund och Arvidsjaur – och etablera en ny permanent redaktion i Jokkmokk. I Skåne får Höör en pop-up-redaktion, och P4-kanalerna i södra Sverige ska samarbeta om en så kallad gränsbygdsreporter runt södra Kronoberg och norra Blekinge.
Sveriges Radio ska i samband med satsningen anställa runt 20 nya medarbetare till P4-kanalerna under året.
– Jag har ungefär samma pengar som tidigare, men vi tittar i stället på hur vi använder dem. Ungefär 20 av de lokala kanalerna kommer kunna göra nyrekryteringar genom pengar vi lyckas omfördela inom systemet, säger Michael Österlund.
Rättad: I en tidigare version av artikeln fanns en redaktionsort felaktigt benämnd som pop-up-redaktion.