Rad av ministrar till riksdagen om Arlandaköer
– Jag förväntar mig ett gemensamt ansvarstagande från de tre inblandade ministrarna, säger Maria Stockhaus som är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.
Det duger inte, anser Stockhaus, att justitie- och inrikesminister Morgan Johansson har gjort klart för utskottet att han bara kan ta ansvar för sin del i ärendet. Den handlar om handläggningstiderna hos Säkerhetspolisen för säkerhetsprövning av personal för som ska arbeta i säkerhetskontrollerna på flygplatsen. Tiderna är normala numera, enligt Johansson.
Kalla fler
Också näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer nu att kallas till utskottet. Preliminärt blir det den 20 juni.
Det är rimligt, anser utskottet, eftersom de tre ministrarna har ansvar för myndigheter och bolag som alla har en del i, eller pekas ut som ansvariga, för de stundtals mycket långa köerna till säkerhetskontrollerna på Arlanda.
– Här hade vi statsrådet Johansson som beskrev att han har koll på Säpo, men att det inte är hans ansvar hur Transportstyrelsen gör, säger Anders Åkesson (C), vice ordförande i trafikutskottet.
– Det här är det klassiska, säger Åkesson och talar om ytterligare ett exempel på att det råder brist på myndigheter och ministrar som tar ett helhetsansvar och i stället pekar på att det är någon annan som har ansvar.
Karl-Petter Thorwaldsson är den minister som har ägaransvar för Swedavia, det statliga flygplatsbolag som driver de tio viktigaste flygplatserna i Sverige. Eneroth ansvarar för transportfrågor, därmed också myndigheten Transportstyrelsen som bland annat har ansvar för luftfart.
Det verkar bara vara på Arlanda som köerna till säkerhetskontrollerna under senare tid emellanåt har varit mycket långa och tidsödande för resenärer. De har fått köa i timmar och en del har till och med missat sina flyg. Andra storflygplatser i Europa har haft liknande problem.
Swedavia har beklagat läget på Arlanda men har försvarat sig med att resandet ökat mer än beräknat – inrikesterminalen har till exempel varit stängd och de flesta resenärer samlats på ett ställe – och att bolagen som sköter säkerhetskontrollerna har haft svårt att hitta personal. Bolaget har varnat att köproblemen kan hålla i sig till i höst.
Inte Säpos fel
Morgan Johansson hävdar att Säkerhetspolisen och dess handläggningstider för att säkerhetspröva kontrollanter för flygplatser inte är problemet.
– Det finns de som gärna velat utmåla Säpo som själva flaskhalsen, men det menar jag är fel. Sedan mars i år är handläggningstiden tre veckor, man är nere på normala tider igen, säger Johansson efter att ha träffat trafikutskottet.
– Min bild är snarare att andra aktörers framförhållning har varit för dålig. Det är väl framför allt Swedavia och de som anställer personalen på Arlanda, säger han.