Annons

Skuld till Estonias förlisning kan avgöras

Ett franskt mål om Estonias förlisning 1994 kan till slut ge svar på vem som bär skulden för katastrofen.
Anhöriga har stämt både varvet och klassningsföretaget i fransk domstol.
Estoniakatastrofen • Publicerad 15 april 2019
Minnesceremoni den 28 september 2014 på 20-årsdagen av Estonias förlisning. Arkivbild.
Minnesceremoni den 28 september 2014 på 20-årsdagen av Estonias förlisning. Arkivbild.Foto: Claudio Bresciani / TT

– Det är första gången som en huvudförhandling tar upp kärnfrågan: vem som ansvarade för Estonias förlisning, säger de anhörigas advokat Henning Witte på telefon till TT.

Det civilrättsliga målet avslutades på måndagen efter två dagar i domstolen i Nanterre utanför Paris, efter många års rättsliga turer.

Annons

En grupp anhöriga – 1 116 personer – har stämt det franska klassningssällskapet Bureau Veritas och tyska Jos L Meyer-Werft, som byggde Estonia.

Witte säger att färjan bara var anpassad för kortare sträckor och därför inte borde ha godkänts av Bureau Veritas för linjen Tallinn–Stockholm. Han hävdar också att fartyget var felkonstruerat.

Den haverikommission som utredde Estonias förlisning tog inte ställning i ansvarsfrågan, påpekar advokaten.

Stämningsanspråken uppgår till cirka 400 miljoner kronor. Dom väntas den 19 juli.

TT har inte nått motparten för kommentar. Enligt Witte nekar de till ansvar och argumenterar för att fallet är för gammalt, att fartyget var i dåligt skick, att kaptenen körde för fort och gav sig ut i för hårt väder.

852 människor, varav 501 svenskar, dog i katastrofen den 28 september 1994.

Ola Westerberg/TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons