Annons
Nyheter

Snart besked om hur elever klarade matten

Kunskapsmätningen Timss visar hur elever i ett 60-tal länder presterar i matematik och naturvetenskap. Frågan är: Har de svenska åttondeklassarna lyckats förbättra resultaten ytterligare efter det positiva trendbrottet för fyra år sedan?
Utbildning • Publicerad 7 december 2020
Omkring 15|500 svenska elever har deltagit i den internationella kunskapsmätningen Timss 2019. Arkivbild.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Timss, som presenteras på tisdag förmiddag, är inte lika känd som Pisa, men det är definitivt en stor studie som ger viktig information. Mer än 580 000 elever i årskurs 4 och 8 världen över har deltagit.

Eftersom Sverige varit representerat sedan starten 1995, och resultaten är jämförbara över tid, ger Timss information om de svenska elevernas kunskapsnivå över lång tid.

Annons

Den första kullen svenska åttondeklassare, som alltså genomförde Timss för 25 år sedan, har de hittills bästa svenska resultaten i både matematik och naturvetenskap. Därefter har resultaten dalat, med ett bottennapp förrförra gången. Belåtenheten och lättnaden i Skolsverige var därför påtaglig förra gången, Timss 2015, när resultaten vände upp igen.

Svenska fjärdeklassare deltog i Timss första gången 2007 och har hittills haft en positiv resultatutveckling.

Singapore var bäst

Internationellt sett brukar brukar östasiatiska länder/regioner utmärka sig med resultat som många andra länder bara tycks kunna drömma om. I Timss 2015 placerade sig Singapore, Hongkong, Sydkorea, Taiwan och Japan högst i rankningarna och det är ingen djärv gissning att de återfinns i toppskiktet även i Timss 2019.

Sverige brukar främst jämföras med andra EU- och/eller OECD-länder, inklusive de nordiska grannarna. I den jämförelsen gick det sådär i matematik senast. Både fjärde- och åttondeklassarna i Sverige presterade då under EU-/OECD-snittet.

I naturvetenskap gick det lite bättre. De svenska fjärdeklassarna presterade klart bättre än EU-/OECD-snittet medan åttondeklassarna låg på EU-/OECD-snittet.

Digitala prov

Nytt för Timss 2019 är att eleverna har kunnat göra uppgifterna på dator, vilket också skett i en majoritet av länderna, däribland Sverige. Övergången har planerats noga så att tidigare prov och provresultat, på papper, fortfarande ska vara jämförbara med de digitala.

I en pilotstudie 2017 fick eleverna göra ett prov på papper och ett annat digitalt.

– Analysen visade att det var lite lättare för eleverna att göra uppgifterna på papper. Det gäller särskilt matte. Vi har sett samma tendens i andra kunskapsmätningar. I alla länder är det lättare för eleverna att använda papper och penna, och det gäller särskilt i matte, säger Maria Axelsson, Skolverkets huvudansvariga för Timss i Sverige.

Frågebatteriet justerades efter detta och följdes upp med en digital förstudie för att testa de nya frågorna. När det väl var dags för huvudstudien 2019 fick Sverige, och alla andra länder som valde de datorbaserade testerna, lägga till en "brygga" – en elevgrupp som fick göra provet på papper. Deras svar har fungerat som länk dels till 2015 års pappersprov, dels till de länder som även 2019 lät eleverna skriva på papper.

– Så det nya formatet ska inte spela någon roll efter det arbete som lagts på övergången, säger Maria Axelsson.

Skolmiljön

Annons

Men Timss innehåller inte bara kunskapsfrågor. Utöver själva provuppgifterna får eleverna också beskriva sin inställning till ämnena, hur motiverade de var att genomföra Timss och hur de uppfattar sina lärares engagemang. Lärarna har fått svara på frågor om sin undervisning och om skolmiljön. Det sistnämnda har också rektorerna tillfrågats om.

De samlade resultaten presenteras internationellt och nationellt klockan 10.00 på tisdagen. Skolverket håller pressträff och redovisar då de svenska resultaten.

Fakta: Om Timss

Timss är en förkortning för Trends in International Mathematics and Science Study.

Timss undersöker elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8.

Timss genomfördes första gången 1995 och därefter vart fjärde år: 1999, 2003, 2007, 2011, 2015 och 2019. Resultaten presenteras varje gång påföljande år.

Resultaten, antal poäng, i varje delprov är inte jämförbara mellan ämnena och inte heller mellan årskurserna. Det går alltså inte att jämföra poängen i matematik årskurs 4 med dito i årskurs 8.

Sverige har deltagit med åttondeklassare varje omgång sedan 1995 (med undantag för 1999) och med fjärdeklassare sedan 2007.

Ansvarig är forskningsorganisationen The International Association för the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Skolverket är ansvarigt för det svenska genomförandet.

IEA undersöker också gymnasieelevers kunskaper i avancerad matematik och fysik: Timss Advanced. Den genomförs mer sällan och var inte aktuell 2019.

Källor: IEA och Skolverket

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons