Stordalen satsar i krisen
I telefon räknar Stordalen högt:
– Vi har ett hotell vid Friends arena, det kommer vara ytterligare ett i Mölndal i Göteborg och sedan har vi ett annat i Helsingborg.
Alla är de exempel på de nya hotellsatsningar som norrmannen nu lanserar, totalt fyra stycken ska öppnas i Sverige under 2021 och sammanlagt elva är under byggnation.
För utomstående kan det verka som ren galenskap. Mitt under en andravåg av pandemin, när hotellbranschen blöder och exempelvis konkurrenten Scandic nyligen uppgav en genomsnittlig beläggningsgrad i november på cirka 20 procent, fortsätter Stordalen sin satsning i hotellkoncernen Nordic Choice samtidigt som reseföretaget Ving som han är delägare i har haft det oerhört tufft.
– Vi fortsätter att investera och så sent som i dag var jag med och pratade med folk som nyanställts till ett av de här hotellen. Har man börjat ett projekt kan det inte upphöra för en kris. Det är hotell som ska stå där 50–100 år och vi har alltid varit långsiktigt och hållit det vi lovat.
Stort tapp
Enligt Stordalen själv kommer pandemin innebära ett omsättningstapp på omkring 6,5 miljarder kronor för 2020 som helhet. Någon vändning under första kvartalet 2021 förväntar han sig heller inte.
– Vi räknar med ett omsättningsfall på omkring 70 procent för januari-februari jämfört med 2019 som var ett normalt år och cirka 60 procent i mars, säger norrmannen till TT.
– Det handlar om hur lång tid det tar innan vaccin är på plats och vilka restriktioner som kommer att gälla från myndigheter. Men hotell- och resebranschen kommer att komma tillbaka och det vi gör nu är att förbereda oss.
När det gäller flygbranschen är han positiv och drar paralleller till hur utvecklingen såg ut efter 11 september:
– När coronan är över så kommer det att bli billigare att flyga än någonsin. Alla de flyg som står på backen ska upp i luften och jag tror att det kommer i gång väldigt fort, hävdar han.
Stordalen poängterar att den andra smittovågen inneburit nya utmaningar, framförallt för restaurangbranschen som fått stänga ned i Norge och förbudet mot alkoholförsäljning i Sverige efter ett visst klockslag.
– Det kommer att finnas en rad olika bolag som inte kommer att klara sig, säger han och väljer att passa på frågan om Norwegian är ett av dessa.
Tror på det fysiska mötet
Även om privatresandet återhämtar sig, finns inte en uppenbar risk att företag väljer bort konferenser på dina hotell när man upptäckt att det går lika bra att träffas digitalt?
– Jag tror aldrig behovet av fysiska möten har varit större. Vi är sociala väsen och du kan inte bygga en kultur via programmet Zoom. I början var det spännande men nu är folk så trötta på detta och väntar på dagen då du kan träffa människor. Det är det jag personligen saknar allra mest – mötet.
För egen del tar Stordalen pandemin på största möjliga ansvar. Han bär munskydd och uppger att han coronatestat sig 10–12 gånger, senast för några dagar sedan och även då var provsvaret negativt.
– Som jag känner Sverige är det ett land med ordning och reda, säger han om hur själva vaccindistributionen kommer att fortlöpa.
– Vaccin är frivilligt men jag kommer att ta det första tillgängliga vaccinet, oavsett om det tillverkats av Astra, Pfizer eller Moderna. Jag litar helt på myndigheterna.
Är du själv rädd för att bli smittad?
– Jag är inte rädd men jag har respekt och jag gör allt för att minimera risken för att bli smittad. Jag går inte på restaurang och ut bland människor, det är för att visa respekt och hjälpa oss att lösa den här pandemin.
Fakta: Petter Stordalen
Född 29 november 1962 i Porsgrunn i södra Norge.
Som son till livsmedelshandlare börjande han som barn att sälja jordgubbar på en lokal marknad och utsågs till "Norges bästa jordgubbsförsäljare".
Stordalen har under hela sin karriär haft något han kallar "jordgubbsfilosofin". Detta utifrån att han inför sin pappa klagade på kvalitén på jordgubbarna och pappan då svarat: "Du får sälja de jordgubbar som du har, för de är också de enda jordgubbarna som du har att sälja"
Hans koncern har också fått namnet Strawberry som har ett värde på omkring 44 miljarder norska konor.
Förutom hotellkedjan Nordic Choice Hotels är han också sedan i fjol delägare i resebyrån Ving.