GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Tågsatsning runt Östersjön – ny linje i vinter

Järnvägssatsningarna runt Östersjön fortsätter i vinter med en ny direktlinje mellan Litauens och Polens huvudstäder. Målet är smidiga förbindelser ända från Finland i norr om några år.
Transporter • Publicerad 17 september 2022
Warszawa Centralna, den stora järnvägsstationen i Polens huvudstad. Arkivbild.
Warszawa Centralna, den stora järnvägsstationen i Polens huvudstad. Arkivbild.Foto: Czarek Sokolowski/AP/TT

Enligt ett memorandum som undertecknades i Litauen på fredagen ska direkttåget Vilnius-Warszawa till en början ta uppemot 8 timmar, rapporterar litauiska medier. Järnvägarna i regionen har i dagsläget olika spårvidder, och hur det ska lösas framgår inte.

Men restiden ska sedan kunna sänkas rejält när höghastighetståg sätts in om några år. Infrastrukturen håller på att uppgraderas som ett led i det stora "Rail Baltica"-projektet, som bland andra EU stödjer.

Sträckan Vilnius-Warszawa är ungefär 500 kilometer och tar 6–7 timmar med bil.

Rail Baltica går ut på att bättre och mer effektivt länka samman städer runt Östersjön. Ett av målen är snabba och direkta tågförbindelser från Estlands huvudstad Tallinn i norr, via Lettland och Litauen ner i Polen. Planerna inbegriper även nattåg mot Berlin och Wien, och med hjälp av färja kopplas rutten även till Helsingfors.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.