GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Spårade ur – just när tåg kom åt andra hållet

Mitt i natten spårade Millat-expressen ur på väg norrut. Och tajmningen var sämsta tänkbara – minuten senare kom ett annat pakistanskt expresståg från andra hållet.
Kollisionen blev våldsam, och tiotals döda grävs nu fram ur de förvridna vagnarna.
Olycksplatsen ligger svårt till för räddningsstyrkorna.
Olycksplatsen ligger svårt till för räddningsstyrkorna.
Foto: Johan Hallnäs
Soldater och frivilliga arbetar på olycksplatsen på måndagen.
Soldater och frivilliga arbetar på olycksplatsen på måndagen.
Foto: Waleed Saddique/AP/TT

De flesta av de 100-tals passagerarna på Millat-expressen, på väg från den stora kuststaden Karachi norrut i Pakistan, sov när olyckan inträffade vid 03.30-tiden på måndagen. Ett antal vagnar flög av rälsen, och kastades över till spåret bredvid – där Sir Syed-expressen, en annan av linjerna mellan kusten och norra Pakistan, just kom farande.

– Jag var förvirrad och försökte förstå vad som hade hänt, säger passageraren Shahid om urspårningen, till nyhetsbyrån AFP.

– Då kom det andra tåget och träffade oss.

Minst 40 döda

Resultatet blev ett kaos av kullvälta och sönderslagna tågvagnar. Hittills räknar polisen nära staden Ghotki i provinsen Sindh till minst ungefär 40 döda. Men räddningspersonalen har ännu inte kunnat genomsöka all förvriden metall, rapporterar tv-stationer från platsen. Totalt hade de båda tågen 1 200 passagerare.

Olycksplatsen ligger nära järnvägsstationen Daharki, långt från alla räddningsresurser.

– Eftersom platsen ligger avlägset är räddningsarbetet en utmaning, säger en myndighetstalesman till pakistanska medier.

Bland annat finns det inte tillräckligt med specialutrustning för att kunna skära upp vagnvraken. Minst sex vagnar har enligt talesmannen totalförstörts.

Svår olycka tidigare

Pakistan har ett stort järnvägsnät, ett arv från den brittiska kolonialtiden. Men underhållet är eftersatt, och liksom på bilvägarna är disciplinen dålig och olyckor vanliga.

Den värsta tågolyckan i Pakistans historia inträffade bara ett tiotal mil från måndagens olycksplats. Över 300 människor omkom när ett nattåg plöjde in i ett stillastående godståg i byn Sangi nära staden Sukkur.

Läs mer