Annons

Ull ny inkomstkälla för svenska fårbönder

Filippa K, Acne och Mini Rodini – tre svenska klädmärken som nu gör kläder av svenskt ull. I stället för att vara en kostnad blir ull en inkomstkälla att räkna med för Sveriges fårbönder.
Ekonomi • Publicerad 29 mars 2020
Ull har länge varit en förlustaffär för svenska fårbönder. 2018 importerades ull för miljontals kronor från utlandet. Arkivbild.
Ull har länge varit en förlustaffär för svenska fårbönder. 2018 importerades ull för miljontals kronor från utlandet. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Modebranschen och ett tiotal svenska fårbönder har tillsammans startat "The swedish whool initiative". Ett initiativ där flera stora märken inom modebranschen köper och använder sig av svensk ull – som annars hade bränts upp.

Claudia Dillmann är fårägare och ull-och skinnansvarig i Svenska Fåravelsförbundet. Hon inventerar hur mycket ull som finns att tillgå och i nuläget rör det sig om cirka tre ton ull från fårägare i Sverige.

Annons

– Det finns ett stort intresse och det har pekat rätt upp, säger hon.

Ny inkomstkälla

Filippa K har hittills tagit fram två tröjor av svenskt ull. Den ena beskriver Claudia Dillmann som en riktig "slitvargströja" som lämpar sig för utomhusaktiviteter. Den andra är en finare damtröja.

Istället för att förlora pengar på att transportera bort ull som inte kan användas är det nu en möjlig inkomstkälla. De företag som köper ullen gör det till ett pris på 45 kronor per kilo.

– Det är vi hyfsat nöjda med. Det är en början och det täcker iallafall en del av våra kostnader, säger Claudia Dillmann.

Stor efterfrågan

Ullförsäljningen kommer också med utmaningar. Ull är ett skrymmande material och för att kunna leverera den till företagen på bästa sätt krävs ullpressar.

– De är hiskeligt dyra. Vi försöker skicka ullen till de större gårdarna där det finns ullpressar. Men drömmen är ju att ha en mobil ullpress som kan skickas runt bland gårdarna, säger Dillmann.

Men den nya efterfrågan på svensk ull ställer också nya krav på fårbönderna.

– Det har verkligen blivit ett stort intresse för hur vi ska gå till väga. Vi fårbönder måste lära oss mer om vad som är kvalité och tillgodose efterfrågan och leverera det, säger hon.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons