unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Vägreklam för kistor upprör

Skyltar till infarten mot Tyringe i norra Skåne har upprört invånare i bygden och framför allt prästen Lars Ivar Ericson. Företaget anklagar å sin sida konkurrenter för avundsjuka.
Prislockande budskap vid vägkanten är inte etiskt, i synnerhet inte i coronatider, anser Lars Ivar Ericson.
Prislockande budskap vid vägkanten är inte etiskt, i synnerhet inte i coronatider, anser Lars Ivar Ericson.
Foto: Andreas Örwall Lovén

I Tyringe utanför Hässleholm har två skyltar utmed väg 21 kommit att väcka anstöt. Det första man möts av när man svänger in till Tyringe är en bild på en urna och en kista och budskapet ”Sveriges bästa pris”.

En av de som reagerat är Lars-Ivar Ericson, yrkesverksam präst i Svenska kyrkan. Han har både i sitt jobb och bland grannar i bygden förstått att det är flera som reagerat på skylten.

– Det känns inte bra att ha en sådan skylt vid en väg sådär.

Han menar att det känns fel framförallt i dessa tider, med coronavirus som härjar. Lars Ivar Ericson berättar att han pratat både med folk på jobbet och även med folk på byn.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på ystadsallehanda.se, appen MinYA och e-tidning mån-lör. Endast 79 kr första månaden! (ord pris 199 kr)

– Jag reagerar men också andra. Jag hörde i fikarummet att folk har sett skyltarna på andra platser också, säger Lars Ivar Ericson.

På Skånska begravningsbyrån, företaget som satt upp skyltarna, menar man att det handlar om att företag i branschen inte vill ha konkurrens.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Det känns som om den här branschen inte tål konkurrens, säger Jan Jonsson, Skånska begravningsbyrån.

Han berättar att en kista som kostar drygt tvåtusen kronor hos dem, kan kosta sjutusen hos andra begravningsbyråer. Jan Jonsson har hört från kunder att man talar illa om dem i och med detta. Han tror att deras låga priser irriterar.

– Det är ju dessutom bara en person som hört av sig till er, så då är det säkert bara en person som tycker såhär, säger han.

Lars Ivar Ericson har inga synpunkter på konkurrens bland begravningsbyråer, säger han.

– De vill säkert ta marknadsandelar men man kan ju annonsera och göra reklam på andra sätt. Reklam vid en vägkant, som också kan associeras med trafikoffer, väcker däremot viss harm. Det finns andra, mer smakfulla sätt, att synas.

Jan Jonsson säger att man inte har haft för avsikt att väcka anstöt.

– Utifrån vår position har vi valt att påminna om att ta tillvara på livet.