GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Norrsatsningar kräver ökat investeringstempo

Regeringen vill snabba på redan beslutade infrastruktursatsningar i norra Sverige.
Orsaken är de stora industriinvesteringar som nu pågår eller planeras i Norrbotten och Västerbotten.
Infrastruktur • Publicerad 23 september 2021
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill tidigarelägga infrastruktursatsningar i norr. Arkivbild.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill tidigarelägga infrastruktursatsningar i norr. Arkivbild.
Foto: Stefan Jerrevång/TT

Flera riktigt stora industriprojekt är på gång i norra Sverige. Till exempel bygger Northvolt en batterifabrik i Skellefteå och i Luleå finns Hybritprojektet, som har som mål att tillverka fossilfritt stål.

Transporter

Men de stora satsningarna sätter infrastrukturen på prov. Både anställda och gods måste kunna transporteras.

Därför får Trafikverket nu i uppdrag att utreda om redan beslutade infrastrukturinvesteringar kan tidigareläggas i Norrbotten och Västerbotten.

– Vi måste öka tempot för att möta de stora industriinvesteringarna i norra Sverige. Att tidigarelägga infrastruktursatsningar är smart jobbpolitik och kan vara en viktig del i att snabbare nå målet att bli världens första fossilfria välfärdsland, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Trafikverket ska också utreda eventuella brister och flaskhalsar som kan uppkomma med anledning av de omfattande etableringarna som nu pågår och planeras. Trafikverket får fria händer att peka ut var bristerna finns, men Eneroth nämner bland annat Malmbanan och E4 vid Skellefteå.

Oklar kostnad

Exakt vilka projekt som kan tidigareläggas ska som sagt utredas, det är därför oklart vilka kostnaderna blir. Men infrastrukturministern påminner om den nationella infrastrukturplanen på närmare 900 miljarder kronor som löper 2022-2033.

– Det är en väl tilltagen ram, och det blir inom den ramen. Men utmaningen handlar nog inte så mycket om resurser i det här läget, utan om planeringsförutsättningar, säger Eneroth.

Senast den 22 november ska Trafikverket redovisa sitt uppdrag.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.