Bara Volvo kan rädda Volvo
Det blir en dyster höst i Sverige. Bara några dagar efter sitt senaste varsel kom Volvo Personvagnar i Göteborg med ett nytt chockbesked: 3 300 av företagets 17 600 anställda i Sverige varslas.
I Skåne har antalet varsel stigit med en tredjedel jämfört med samma period för ett år sedan. I hela landet var antalet över 30 000 – före chockbeskedet från Göteborg.
Främst drabbas fabrikerna i Göteborg, Olofström och Skövde av biljättens varsel - men effekterna blir kännbara också för många av Volvos underleverantörer runt om i landet.
Varje jobb på storföretaget Volvo Personvagnar anses generera minst två-tre jobb i andra led.
Eftersom bilindustrin är högt specialiserad sprider sig effekterna vidare till underleverantörernas egna underleverantörer.
Den stora frågan är hur företaget ska lyckas ta sig ur krisen.
Inte helt oväntat tog socialdemokraterna genast tillfället i akt att kräva fler statliga åtgärder.
Göteborgs starke man, avgående kommunalrådet Göran Johansson (s), förklarade att regeringen måste börja föra samtal direkt med ägaren Ford.
Partiets ekonomisk-politiske talesman Thomas Östros kräver att regeringen samarbetar med oppositionen om ett kraftfullt krispaket, med satsningar på forskning och arbetsmarknadsåtgärder.
Regeringen avvisar kraven . Åtgärderna som lades fram i budgeten är tillräckliga för att möta lågkonjunkturen, anser statsminister Fredrik Reinfeldt.
Svaret lär inte ge statsministern några politiska pluspoäng i Västsverige.
Men i sak har han rätt - Sverige har ett omfattande trygghets- och omställningssystem, mer statliga pengar räddar inte självklart jobben. Däremot är välfärdssystemen beroende av att företag skapar tillväxt och därmed genererar inkomster till skattesystemet.
Volvos framtid beror förstås till stor del på hur världsekonomin utvecklas.
Inte minst är Volvo beroende av den amerikanska marknaden, som nu har gått i stå. Sannolikt måste företaget för att kunna överleva bli bättre på att tillverka bensinsnåla bilar som kunderna här hemma och på den viktiga Nordamerikamarknaden vill äga – och har råd att köpa.
Vackra ord och statliga krispaket kan möjligen lindra för stunden, men de kan inte rädda Volvo undan den internationella konkurrensen. För i det långa loppet kan bara Volvo göra det inga krispaket i världen kan åstadkomma: skapa ett konkurrenkraftigt företag som på en öppen marknad konkurrerar med överlägsna produkter.