Beslut för hamnen
Det statliga godsföretaget Green Cargo funderar på att överge Ystads hamn till förmån för Trelleborg eller Malmö. Även om flytten inte anses vara en katastrof för hamnen och dess verksamhet ställs åter frågan om hur staden och hamnen ska förhålla sig inför framtiden på sin spets.
Green Cargo skeppar årligen 20 000 järnvägsvagnar mellan Ystad och Polen. Varje dag lämnar två färjor med företagets gods ombord hamnen och seglar till de nyöppnade marknaderna i EU:s östra del.
Från företagets sida säger man till YA att ingenting är bestämt, men att man ser över sina alternativ och förhåller sig öppen till nya lösningar.
Ystads kommunalråd Thomas Lantz förhåller sig än så länge avvaktande i sina kommentarer. Till YA uttrycker han dcok viss försiktig kritik mot Green Cargo inför den uppkomna situationen. "Vi vet att kunderna i Polen vill ha järnvägstransporter till Polen", säger han till YA.
Förra året flyttade ett av rederierna en av sina färjor till Trelleborg. Nu hotar godstrafiken att göra detsamma. Samtidigt brottas hamnens ledning med kommunens politiker om hur en ny och större hamn ska kunna byggas.
Östra Europa genomgår en stark ekonomisk utveckling och Östersjöområdets tillväxttakt hör till EU:s starkaste. Detta ökar inte minst handel och samfärdsel positivt - och ekonomin i Ystad, Trelleborg och hela Öresundsregionen påverkas positivt.
Kommunledningen står nu inför den inte helt tacksamma uppgiften att fatta flera strategiska beslut om hamnens framtid. Det blir en kryssning mellan risken att vara för försiktig och risken att vara för expansiv.