Dags för lika pressvilkor
Skånska Dagbladet i Malmö bildar ett gemensamt bolag med Norra Skåne i Hässleholm och Laholms Tidning. De tre tidningarna, som även tidigare ägdes gemensamt, får en gemensam vd och chefredaktör. Samtidigt får ett hundratal av cirka 250 anställda gå.
Den uttalade ambitionen är att det nya tidningsföretaget ska bli än mer lokalinriktat. Detta, och sammanslagningen med de två landsortstidningarna NSK och LT, ställer Skånska Dagbladets så kallade storstadsstöd på 65 miljoner kronor per år i ett delvis annorlunda ljus.
Tidningsmarknaden i Skåne befinner sig under förvandling.
Strukturomvandlingen beror på flera förändringar. Mediebilden har dramatiskt förändrats sedan genombrottet av Internet och dagspressen tappar läsare i den yngre generationen. Den så kallade bloggosfären har, på gott och ont, vidgat den åsiktsbilsning som fram till för nyligen var pressens privilegium.
Även om ryktet om papperstidningens död är betydligt överdriven, kämpar den traditionella dagspressen med att anpassa sig till det nya medielandskapets krav och utmaningar. Utöver de strukturella förändringarna ställer nu även den tilltagande lågkonjunkturen tidningsmkandet under press när annonsörer och läsare tvingas spara.
I Sjöbo och Skurup slåss YA med SkD om läsarnas gunst. Det är en stimulerande konkurrens som otvivelaktigt höjer den journalistiska kvaliteten hos båda parter. Förutsättningen för kampen är emellertid ojämn. Utöver intäkterna av prenumerationer och annonser subventioneras Skånskan med över 1700 kronor per exemplar av staten. Vi på YA får nöja oss med vad läsare och annonsörer tycker tidningen är värd. Snedvridningen beror på presstödets generösa regler. Med utgivningsort i Malmö kan tidningen inkassera 65 miljoner kronor årligen i så kallat storstadsstöd. Hade SkD flyttat till Lund, sjönk stödet till landsortspressens mer modesta stöd om 15 miljoner. Att tidningen aldrig gjort misstaget att flytta till Eslöv, där den dominerar, beror på att allt presstöd i så fall skulle försvinna.
Hur det nya tidningsbolaget ska se ut och fungera återstår att se. Att utgivningsorten även i fortsättningen förblir Malmö ligger av ovan angivna skäl nära till hands att anta.
Det hindrar dock inte att den nya konstellationen ställer upp ytterligare frågetecken till varför inte alla medieföretag anses kunna klara sig på samma villkor som sina konkurrenter.