Annons
Nyheter

Lär av MKB

oönskade hyresgäster under kränkande, rasistiska och grovt diskriminerande förtecken. Även Ystads kommunala bostadsbolag Ystadbostäder för register över sina hyresgäster, kan YA avslöja idag. Liksom i fallet MKB lämnar man också ut uppgifter till andra om sina hyresgäster och policyn kring detta är oklar. Ystads kommunledning borde därför göra som man nu avser i Malmö: En ordentlig genomgång av rutiner, policy och hantering av uppgifter om hyresgästerna.
Nyheter • Publicerad 25 januari 2005

Avslöjandena kring Malmös kommunala bostadsbolag, MKB, skakar företaget i grunden. Tidningen Sydsvenskan har i flera nyhetsartiklar avslöjat hur bolaget i åratal har registrerat

Skandalen kring kommunala MKB i Malmö är präktig och djupgående. Företagets så kallade bostadssociala avdelning har systematiskt samla uppgifter på gamla, nuvarande och potentiella hyresgäster. Rasistiska omdömen, skvaller och rena kränkningar har sparats sida vid sida med uppgifter om uppförande, betalningshistorik och sociala förhållanden. Enligt Sydsvenskan har kontakter odlats med polis och sociala myndigheter, allt för att sålla bort oönskade hyresgäster.

Annons

Även kommunägda Ystadbostäder i Ystad sparar känsliga uppgifter kring sina hyresgäster. Hyreskontrakt med tillhörande anmärkningar kring uppförande sparas i fyra år. Den som har en hyresskuld till bolaget finns kvar i företagets papper tills skulden blivit betald. Liksom i fallet med MKB lämmar även Ystadbostäder ut uppgifter till den som söker referenser på en hyresgäst.

Det är uppenbart att någonting gått snett – väldigt snett – hos MKB. För liksom i Ystad och på andra orter är det rimligt att anta att den som hyr ut lägenheter har någon form av internt kundregister med uppgifter om eventuella skulder, skadegörelser eller annan form av grov misskötsel som kan förekomma. Den som missköter sitt boende ska heller inte kunna tro att det bara är att flytta vidare till någon annan privat eller offentlig hyresvärd utan risk för upptäckt.

Men i fallet MKB har man valt att spara uppgifter under årtionden – att jämföra med de två år en betalningsanmärkning sparas hos till exempel kronofogden. Att MKB dessutom utestängt kvinnor på grund av att de varit misshandlade av sina män eller varit gifta med missbrukare visar hur lätt det ohämmade uppgiftssamlandet drabbat oskyldiga och redan svårt utsatta grupper.

Ett kommunalt bostadsbolag ska tillhandahålla bostäder. Stor försiktighet måste därför iakttas kring vilka uppgifter om hyresgästerna som ska sparas och hur de ska behandlas. Bostadsbolagen är inga myndigheter och har definitivt inget uppdrag att ägna sig åt integritetskränkningar och underrättelseverksamhet.

För att undvika mytbildning och öka trygghetskänslan hos sina hyresgäster borde kommunledningen i Ystad därför omedelbart gå igenom och utvärdera det egna bostadsbolagets rutiner i en öppen och förutsättningslös undersökning.

Den som hyr av allmännyttan ska inte känna sig som en hyresgäst hos Stasi.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons