Annons
Nyheter

Österlen på banan

Nyheter • Publicerad 27 januari 2005
Behövs. Arkivbild: emilia olofsson
Behövs. Arkivbild: emilia olofssonFoto: 

Förseningarna på Österlenbanan ska äntligen byggas bort. Samtidigt börjar planerna på att återuppta trafiken på Simrishamnsbanan att ta fastare former. De förbättrade kommunikationerna är ett glädjebud för skåningarna, vars landskap blir lite mindre och lite tillgängligare i och med de förbättrade tågförbindelserna.

När Österlenbanan, järnvägslinjen mellan Simrishamn och Ystad, till slut elektrifierades i september 2003 var succén given. Passagerarna ökade och restiden mellan orterna minskade. Pågatågens intåg betydde till exempel att Köpingebro hamnade innanför den magiska entimmesgränsen för pendling in till Malmö, ett faktum som innebär att orten blir mer attraktiv för arbetspendling via tåg i stället för med bil. I orter längs spåret längre österut noterades också ökad inflyttning i Smedstorp, Lunnarp och Gärsnäs, vars samhällen helt plötsligt tack vare de förbättrade kommunikationerna blivit mer attraktiva att bo i.

Annons

Smolken i glädjebägaren lät sig dock inte vänta. Det stod tidigt klart att den nyrenoverade rälsen inte tålde det ökade slitaget från tyngre, snabbare och tätare Pågatåg. Förseningar, inställda tåg och allmän irritation har därefter plågat resenärer på sträckan. Att problemen orsakats av kända storheter har också lett till ett och annat höjt ögonbryn. Varken räls eller tågtyp har ju varit av oprövat märke.

Desto mer glädjande är då nyheten att Banverket nu avsatt 80 miljoner kronor till att rusta upp banan nästa år.

Samma dag som upprustningsbeskedet kom, inleddes också förstudierna för den så kallade Simrishamnsbanan Tomelilla–Sjöbo–Dalby–Malmö. "När jag åker härifrån är jag stärkt i min bild att det finns en stark enighet för att det här ska bli verklighet. Inte bara till Dalby utan hela vägen till Simrishamn", sa Sjöbos kommunalråd Stefan Lundgren (m) efter det inledande mötet i går.

Även om hela sträckningen inte finns i Banverkets planer fram till 2015 är det viktigt att planeringsarbetet kommit igång. Skåne blir allt folkrikare och trycket på bostadsmarknaden i landskapets västra delar är högt. Bättre allmänna kommunikationer österut är en av lösningarna på obalanserna.

Sträckan Malmö–Dalby är verklighet om åtta till tio år. Förhoppningsvis har man innan de åren förflutit hunnit ta beslut på resten av sträckan.

Det är på tiden att Österlen kommer upp på banan.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons