Nyheter

Österlen på spåret

En timme till Malmö från Simrishamn med tåg. Det kan bli verklighet om 10 eller 20 år.
Nyheter • Publicerad 22 april 2002

Tågpendling tvärs över Skåne kan bli verklighet.Arkivbild: Bass Nilsson" BORDER="0"Tågpendling tvärs över Skåne kan bli verklighet.Arkivbild: Bass Nilsson Kommunerna på Österlen ska genomföra en särskild så kallad stråkstudie för den nygamla förbindelsen Malmö-Staffanstorp-Dalby-Sjöbo-Tomelilla-Simrishamn. Tillsammans med Banverket har länstrafiken redan genomfört en studie för att återuppta tågförbindelsen mellan Malmö och Dalby över Staffanstorp. Enligt denna skulle en ny järnvägslinje österut kosta omkring 470 miljoner kronor. En fortsättning från Dalby till Sjöbo uppskattas till 510 miljoner. Den första etappen fram till Dalby beräknas kunna bli klar omkring år 2012. Förhoppningsvis kan förbindelsen fram till Sjöbo vara färdig tre år senare. En förutsättning anses dock vara att Citytunneln i Malmö blir verklighet. Vad sträckan Sjöbo till Tomelilla kan kosta är i dag okänt, men det är en av de saker stråkstudien ska ta reda på. Tillsammans satsar nu de berörda kommunerna 400 000 kronor på utredningen, eftersom pengar saknas på Banverket. En timmes resa anses vara en rimlig pendlingstid. I dag klarar knappt bussförbindelsen mellan Sjöbo och Malmö den gränsen. Men om till och med Simrishamn genom den nya banan skulle hamna inom den magiska gränsen öppnas oanade möjligheter för Österlen. I ett allt mer tätbefolkat Skåne är det fler och fler som ser sig om efter en bostad utanför Malmö-Lundområdet. En nackdel för orter som Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn är dock de kollektiva transportmedlen. De expressbussar som idag trafikerar sträckan är helt enkelt för långsamma för att människor på allvar kan arbetspendla tvärs över Skåne. Men en återöppning av linjen betyder inte att Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn skulle förvandlas till enbart förortsliknande sovstäder till det dynamiska Västskåne. Bättre kommunikationer för människor och gods kan ju också innebära att fler företag kan etablera sig på östkanten av landskapet. Lägre tomtpriser lockar och med bättre kommunikationer kan nyetablerade företag lättare locka arbetskraften att pendla till arbeten österut. Det är emellertid trist att Banverket inte anser sig kunna lägga futtiga 400 000 kronor på studien utan överlåter ansvaret på kommunerna. Regeringens infrastruktursatsning som presenterades i höstas har trots allt avsatt ett hundra miljarder kronor till järnvägsbyggen i Sverige fram till år 2015. Den nya banan över Sjöbo skulle i så fall endast behöva ta mindre än två procent av den summan i anspråk. Att kommunerna själva tar initiativet till en stråkstudie är inte desto mindre välkommet. Förhoppningsvis kan kanske också undersökningen väcka Banverkets intresse för projektet. Det sista persontåget mellan Simrishamn och Malmö rullade i början av 1970-talet. Att de någonsin skulle komma åter var det få som kunde föreställa sig för bara tio år sedan. Kommunernas stråkstudie är det första konkreta steget på att linjen kan återuppstå. Det är välkommet. Österlen är på spåret igen.

Ola Tedin ola.tedin@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.