Rälsbuss på Österlen
Antalet invånare i Skåne ökar för varje år. Det handlar inte bara om att fler blir födda utan också om inflyttning. En del i strategin för att göra Skåne levande, och därmed locka fler människor att bosätta sig här, är att satsa på en utbyggnad av den elektrifierade järnvägen. Pågatågen trafikerar dessa järnvägar runt om i Skåne och har betytt ett kraftigt uppsving för människors möjligheter att pendla till jobb och studier. Allt fler åker tåg och allt fler bosätter sig där järnvägsstationerna finns.
Människor bosätter sig inte bara i västra Skåne utan även i sydöstra Skåne har det blivit ett populärt område att bo i. I våra kommer här nere har vi kunnat få se inflyttning inte bara av människor utanför Skåne utan även skåningar som väljer att flytta hit. Vi behöver öka möjligheterna för människor att bo kvar här eller bosätta sig här. Det handlar inte bara om att satsa på vägar utan att också satsa på järnvägar. Till Malmö vill vi ha dubbelspår som möjliggör högre trafikintensitet men jag skulle också vilja se en rejäl satsning på järnvägen som går till Simrishamn. Här finns en stor utvecklingspotential.
I dag åker här pågatåg varannan timme, ett par gånger går de lite tätare vid morgon och kväll. Det finns två ändstationer och däremellan finns det ytterligare fem hållplatser. Jag anser att detta är för lite. Österlen är ett område som skulle kunna utvecklas än mer och järnvägen är en nyckel i detta. Det är dags att våga tänka nytt och se saker från andra perspektiv. Det är dags att gå ifrån pågatågstänkandet som den enda lösningen och tänka rälsbuss istället.
Förr gick rälsbussar på våra järnvägar men de har sakta men säkert försvunnit. Det är dags att de i modernare tappning återkommer på våra järnvägar. De skulle kunna trafikera bland annat här ute på Österlen när pågatågen inte går. De skulle kunna stanna vid fler nya stationer och vara "matare" till Ystad, för vidare transport med tåg till Malmö och buss till Sjöbo, Lund och Trelleborg samt Simrishamn för att komma vidare till Kivik, Kristianstad, Åhus med flera ställen. Det hade gjort att fler hade fått tillgång till kommunikationer, haft fler tider att välja på att åka till jobbet/studier/handel/fritid eller tillbaks till hemmet. Människors frihet hade kunnat öka markant, liksom möjligheterna att vara med och bidra till en miljövänligare värld samt slippa ifrån att ha två bilar.
Österlen hade på detta sätt kunnat bli levande året runt. Landsbygden hade blivit än mer attraktivt att bo på och en vinnare. Våra ungdomar hade fått bättre tillgång till olika aktiviteter och möjligheter att studera på annan ort samtidigt som de bor kvar. De äldre hade kunnat ta sig till samhällsservice på ytterligare ett annat sätt än dag. Företagen kommer att ha en bättre tillgång till arbetskraft som har lätt att ta sig till jobbet. För Österlen kommer det att innebära ett lyft men också en ökad integration. Det är bra för kommunerna, det är bra för kommuninvånarna och det är bra för näringslivet.