Respit för Tommarp
Det är främst kostnaderna för att anpassa stationens perrong och väntkur som politikerna nu vill undersöka närmare. Nämnden vill också att statistiken över resande längs banan utreds ytterligare. I Tommarp har frågan om stationens framtid engagerat de bofasta starkt. "Det känns som en halv seger och med en ny behandling hoppas vi att frågan blir bättre belyst och genomtänkt" kommenterar till exempel Tommarpsgruppens Cattis Feuer beslutet till YA. En fungerande kollektivtrafik är nödvändig om människor ska kunna bosätta sig på landsbygden utan att varje familjemedlem ska behöva ha vars ett fordon. Elektrifieringen av banan Simrishamn-Ystad betyder snabbare och bekvämare tåg. Dessvärre har regionens trafikplanerare inte ansett att tillräckligt många Tommarpsbor utnyttjat påstigningsmöjligheterna. En utredning talar om så pass få som ett tjugotal passagerare per dygn. Stationerna på banan ligger också tätt. Sträckan Simrishamn-Ystad har i dag åtta hållplatser, en mer än den betydligt mer trafikerade järnvägen Ystad-Malmö. Att några stationer måste stängas för att banan skall bli tidsmässigt mer attraktiv ligger därför nära till hands. Samtidigt som beslutet om Tommarps station sköts på framtiden redovisade trafiknämnden glädjande siffror för kollektivtrafiken, som ökat med åtta procent till 85 miljoner resor under år 2001 i Skåne. En del av denna ökning har säkerligen skett på linjen Ystad-Simrishamn. Med de bättre och bekvämare elektriska Pågatågen blir järnvägsresandet mellan Ystad och Simrishamn mer attraktivt än med dagens gamla obekväma dieseltåg. Förhoppningsvis kan Tommarpsgruppen övertyga trafikplanerarna att det också betyder fler påstigande även i Tommarp i framtiden. Eller för att uttrycka sig drastiskt: Om tågen ska stanna, får ortsborna se till att kliva på.