Skattebetalarna får betala hamnutbyggnaden
I sitt förord till miljöansökan skriver hamnens vd Lars Börjesson och kommundirektör Kenth Jagerborn att "vår ambition är att föra Ystads hamn upp till en ledande position i Östersjön när det gäller miljö". Upp till bevis mina herrar. Det är idag vi klagar på hamnmiljön med höga bullernivåer samt oroväckande stigande avgaser balanserande på max gränserna vad betraktas som direkt farliga för vuxen världen. Någon hänsyn tas inte till barn och djur. Visa oss medborgare att ni kan redan innan en ny hamn byggs ställa krav på katalysatorer samt el anslutna fartyg vid kaj. Att skriva att det kommer att erbjudas är som att kasta vatten på en gås. "När det gäller avgaser så är det fartygen som är de stora bovarna", säger Kent Mårtensson tidigare ordförande i Kommunstyrelsen i en radio intervju. Kraven saknas och ni har hela tiden i debatten starkt betonat att då hotar rederierna med att ta sina verksamheter till andra hamnar. Nu har Unity-line således flyttar 52 procent av lastbilskapaciteten om man räknar i Lanemeter. UnityLine meddelade i början av december att man tänkte flytta halva styrkan till Trelleborg. M/s Galileusz anses i miljöansökan som etablerat Ystad fartyg men dock ej på Hamnens hemsida där man dementerar företagsgruppens Ystad Framtids invändningar ,om att halva styrkan flyttar till Trelleborg, som felaktiga. Unity-line nämnde även att de två stora nya fartygen inte alls var förbeställda för Ystad ens om Ystad bygger ut sin hamn. I min överskrift använde jag ordet spenderas därför att det har väldigt lite med en säkerställd investering att göra. Att räkna med att den nya hamnen kommer att göra de vinster som hamnen genererar idag vore ännu större spekulation.
Vissa partier i den nya kommunstyrelsen gick till val på att endast vid fasta nya kontrakt med storfärjor kan en hamn byggas ut i denna storleken. Skall bli intressant och se hur länge dessa vallöftena håller. Centern och Kd var två av dessa partier. Även M har ställt vissa andra krav i sin valrörelse. Lastbilsvisionärerna som ligger bakom Ystads nya hamnvision verkar inte se flaskhals effekten på infrastrukturens Ystad. En utvidgning med 100 procent mer lastbilar vill nog ingen Ystadbo se.
I vilket fall som helst är det mycket oroväckande när hamnstyrelse samt kommunstyrelse i över ett år starkt dementerar att skattepengar skall användas. Vid nio olika tillfällen har "inte en skattekrona" skrivits och nämnts. Det har nämnts hamnfond med 168 miljoner et cetera. Men vid en radio intervju nu i november mellan Kent Mårtensson avgående kommunstyrelse ordförande och Hamnupprorets Peter Keusen samt Centerns Håkan Mattson så nämnde Mårtensson de bannlysta orden för första gången.
Ja det kommer att behövas många skattemiljoner för att finansiera detta bygges första skede, en helt ofattbar kovändning. Kan det vara så svårt att köra med öppna kort? Nu är frågan hur många hundra miljoner handlar det om som skattebetalarna skall bidraga med. Den kommande projekteringen kommer att ge svar på om det hela är finasierbart. Har kommunen verkligen råd? Att spekulera med mer omsättning, högre avgifter samt större efterfrågan är just ren spekulation som kommer att ev. göra Ystad rejält skuldsatt enligt vissa kalkyler de närmaste 30 åren. Det hela verkar väldigt impulsivt och flera stora hamnutbyggnader i Sverige har starkt ifrågasatts pga av att regeringen ansett att dessa hamnar ligger inte bäst till infrastruktursmässigt. Bland annat har ett 5 miljardersprojekt i Stockholms hamn ifrågasatts och regeringen satsar hellre på Gävle samt Norrköpings hamn därför att där behövs mindre infrastrukturs miljarder för att bygga om vägar et cetera.
Det är inte för sent att ta time out och komma överens om att behålla turismen och passagerartrafiken samt göra sig av med godstrafiken. Planerna att eventuellt istället bygga till en kryssningsfartygs terminal med el-ansluten service är enligt min bedömning att satsa på Ystad och dess näringsliv samt kommun. Enligt en färsk norsk undersökning spenderar en kryssningsresenär i snitt 1870 kronor om dagen i hamn, enligt Respect Europékonsulten . Själv ser jag aldrig några polska lastbilschaufförer eller för den delen andra transitresenärer spendera något i Ystad.
Carl Persson
ännu politiskt oberoende Ystadbo