Annons
Nyheter

Stärk besöksnäringen i Ystad

Nyheter • Publicerad 12 mars 2007
Besöksnäringen blir allt viktigare för Sydöstra Skåne. Bild: Per Rosenqvist
Besöksnäringen blir allt viktigare för Sydöstra Skåne. Bild: Per RosenqvistFoto: 

Besöksnäringen är faktiskt en av de få svenska basnäringar som växer och utvecklas. Besöksnäringen omsatte under 2005, smått fantastiska, 191 miljarder kronor och exportvärdet ökade med nästan 19 procent och är idag större än personbilsexporten. Tydligast märks dock besöksnäringens fördel på sysselsättningen. De senaste 10 åren har sysselsättningen i besöknäringen ökat med över 30 procent vilket är många gånger mer än exempelvis Verkstadsindustrin. För regeringen, som har seriösa ambitioner att skapa arbete åt alla, borde det därför vara naturligt att slänga ett intresserat öga på turismnäringen.

Besöksnäringen är på många sätt unik. Den kan för det första inte flytta ut ur landet på samma sätt som den traditionella industrin. För det andra är näringen sysselsättningsintensiv vilket är positivt för orter och regioner i Sverige som har ett mer ansträngt arbetsmarknadsläge. Slutligen så har besöksnäringen ofta en positiv effekt på andra näringar inom exempelvis transporter eller detaljhandel. I och med att resandet i Sverige och även i övriga världen hela tiden ökar så utvecklas besöksnäringen just nu positivt, fler gästnätter och fler utländska kunder ger skatteintäkter och skapar sysselsättningstillfällen.

Annons

Men det finns även mörka inslag i denna solskensberättelse. Trots att Sverige internationellt sätt har ett starkt varumärke så står andelen utländska besökare endast för omkring 20 procent av den svenska besöksnäringens personomsättning. I Ystad kommun ligger denna andel på runt 18 procent. Här finns en stor outnyttjad potential och en stor kundgrupp.

Det som verkligen skulle kunna gynna utvecklingen av vår bransch vore en kraftig uppräkning av medel för att marknadsföra Sverige som besöksmål. Svenska statens insatser för att marknadsföra Sverige som ett intressant besöksmål för internationella turister är små. Vid en jämförelse med övriga nordiska länder kan man konstatera att Sverige anslår ungefär 11 kronor per år och invånare medan man i Norge, Danmark och Finland satsar omkring tre gånger så mycket.

Den 16 april kommer regeringens ekonomiska vårproposition att debatteras i riksdagen. För oss känns det självklart att det då finns med en satsning på att marknadsföra Sverige som besöks- och turistnation. På längre sikt finns det ett behov av gemensamma överläggningar mellan besöksnäringens företrädare, den fackliga rörelsen, och staten. Det finns goda förutsättningar att utveckla besöksnäringen om alla aktörer tar sitt ansvar, såväl på nationell, regional som kommunal nivå.

SAXO
Nyligen kunde man läsa på Ystads kommuns hemsida om besöksnäringens betydelse för kommunen. Kommunen har årligen drygt 1 miljon dagsbesökare och över
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons