Annons

Delux - ett elevföretag

Simrishamn • Publicerad 18 januari 2005
Delux-tjejerna i Spe 3 med sina populära tröjor, från vänster Mirha Rastoder, verkställande direktör, Ayche Mumun, ekonomiansvarig, och Merima Sofradzija, inköpsansvarig. bild: jan-olle persson
Delux-tjejerna i Spe 3 med sina populära tröjor, från vänster Mirha Rastoder, verkställande direktör, Ayche Mumun, ekonomiansvarig, och Merima Sofradzija, inköpsansvarig. bild: jan-olle perssonFoto: 

Från affärsidé till försäljning av 20-talet tröjor och toppar.

Steget har tagits av tre tjejer på Österlengymnasiets samhällsprogram.

Annons

De blivande studenterna går i Spe 3 och driver Delux, som ingår i satsningen Ung företagsamhet.

– Vårt projektarbete är på 100 poäng och motsvarar ungefär 90 lektionstimmar, säger Merima Sofradzija.

Hon är inköpsansvarig, medan klasskompisarna Ayche Mumun och Mirha Rastoder håller i ekonomi respektive vd-skap.

– Arbetet underlättas av att vi har olika roller, anser Merima, som haft kontakt med leverantörer i Stockholm samt gjort företagets logotyp, ett "D" med krona. Tjejerna har lagt en hundralapp var i kassan. Olika sponsorer har sedan bidragit med totalt 1 800 kronor i riskkapital. Om Delux går med vinst ska eleverna betala tillbaka pengarna.

Mirha Rastoder berättar att Delux först gjorde en marknadsundersökning. Sedan tog tjejerna upp beställning på tröjorna.

– Kunden får sin tröja innan vi fakturer, säger Mirha, som nämner att munktröjorna har gått bra.

– Vi har lärt oss mycket, säger Ayche Mumun, som fått syssla med praktisk bokföring.

Den 14 mars ska Delux-tjejerna delta i en regional mässa i Malmö.

Där blir det tufft att nå ut med sin affärsidé och sitt budskap, eftersom cirka 1 500 elever i Skåne är engagerade i Ung företagsamhet.

I år finns det cirka 320 skånska UF-företag som hoppas kunna gå vidare till riksmässan i Stockholm.

Annons

Carin Welinder, klassföreståndare i Spe 3, fungerar som handledare och bollplank.

– Det är mycket lärorikt för eleverna att arbeta med egna företag, säger hon och nämner att det finns ytterligare fyra UF-företag i klassen. Dessa säljer läppglans, skoltröjor, nyckelband samt halsdukar och scarfar.

Pontus Persson

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons