Annons

Expansion

Oenoforos vinförpackning i form av en handväska som fylls med vin på Nordic Sea Winery i Simrishamn har prisats i två internationella designtävlingar. Företagets framgångar leder till expansion i Simrishamn.
Simrishamn • Publicerad 15 oktober 2010
Mia Davidsson, kvalitetsansvarig, och Bo Thorsson, vd för Nordic Sea Winery, poserar gärna med den prisade damväskan. Bild: Sprisse Nilsson
Mia Davidsson, kvalitetsansvarig, och Bo Thorsson, vd för Nordic Sea Winery, poserar gärna med den prisade damväskan. Bild: Sprisse NilssonFoto: 
Mia Davidsson, kvalitetsansvarig, och Bo Thorsson, vd för Nordic Sea Winery, poserar gärna med den prisade damväskan.
Mia Davidsson, kvalitetsansvarig, och Bo Thorsson, vd för Nordic Sea Winery, poserar gärna med den prisade damväskan.Foto: 

För dryga månaden sedan utsågs bag-in-boxen till den mest innovativa designen i Carton Awards 2010 som delas ut av intresseorganisationen för förpackningsindustrin. I förra veckan tillkännagavs att boxen fått guldmedalj i den internationella designtävlingen Pentawards.

– Det är så klart kul att vinna pris. Det är bra marknadsföring, säger Takis Soldatos, ägare till vinföretaget. Vernissage, vinet som är packat i en damväska, säljs i dag bara i Sverige och Norge. Designpriserna har lett till uppmärksamhet och ökad efterfrågan.

Annons

– Jag får förfrågningar från en massa länder, säger Soldatos. Nu får vi ta ställning till hur vi ska möta den ökade efterfrågan.

Enligt Takis Soldatos är formgivningen av en vara allt viktigare. Damväskan lär alltså få uppföljare.

– Vi har alltid nytt på gång, säger han hemlighetsfullt.

– Men jag kan säga att Vernissage kommer som rödvin också.

Nordic Sea Winery som sysslar med förädling och tappning av vin har redan börjat expandera. Nya tankar har byggts och mark för framtida expansion har köpts av kommunen. – Det blir nyanställningar också. I dag är vi 65 anställda och hur många fler som behövs vet jag inte i dag, säger Soldatos.

– Expansionen här i Simrishamn ska ske under två år framöver. Hittills har det mest handlat om att etablera företaget i regionen och utbilda personal. Nu kan vi fokusera på att satsa vidare.

Uppbyggnaden av företaget får konsekvenser långt utanför fabrikens staket.

– Vi har ju sysselsatt långt fler än dem som är anställda. Vi har till exempel gjutit närmare 1000 kvadratmeter betongplatta och vi anlitar lokala företag så mycket vi kan, säger Klaus Thomsen, vice vd för Nordic Sea Winery.

Emma Lawesson emma.lawesson@allehandasyd.se
Emma Lawesson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons