Facket kräver att det görs riskbedömning
– Det är viktigt att tidigt fånga upp signaler från elever som behöver hjälp, säger Inga-Lill Cedergren, ett av skyddsombuden som står bakom kravet.
– Vi vet att det händer mycket saker runt vissa elever. En riskbedömning handlar om att se i vilka situationer det blir problem och vad vi kan göra åt det. Vilka resurser och åtgärder som behöver sättas in.
Cedergren beskriver att det är en försvinnande liten grupp elever som står bakom de flesta incidenterna på skolorna.
– Och det accellererar. Det är förstörelse och skadegörelse. Bränder anläggs. Elever skriker fula ord efter lärarna. I eleverummet kastas det kuddar och schackpjäser. Klassrumsdörrar barrikaderas så att eleverna inte kommer ut. Det röks på skolgården fastän man inte får. Lärare får avbryta sina lektioner för att man inte reder upp situationen.
– Vi måste sätta ner foten. Säga stopp, säger Inga-Lill Cedergren.
Hennes förslag, eller snarare ordvalet - riskbedömning - har retat gallfeber på annat skolfolk. Att se elever som risker rimmar illa med värdegrunden att alla är lika värda, menar kritiker.
– Det här handlar om elever som skolan misslyckats med och nu försöker man vända det till ett arbetsmiljöproblem. Det är en obehaglig människorsyn, säger Sven Weitner, utvecklingsledare på bun-förvaltningen, men också medlem i Lärarförbundet.
I egenskap av facklig medlem har han begärt besked om styrelsen står bakom skyddsombudets uppfattning.
– Står hela lokalavdelningen för denna elevsyn begär jag utträde ur Lärarförbundet, säger Weitner.
Inga-Lill Cedergren står dock fast vid sitt krav trots kritiken.
– Vi har till exempel inga regler med konsekvens på skolan. Det är något som Skolverket kräver.
Cedergren efterlyser också tydliga rutiner för hur persnalen ska hantera olika situationer.
– Rutinerna ska vara ett stöd för lärarna. Vi måste veta vad vi ska göra om det till exempel blir problem under en lektion.
Enligt Inga-Lill Cedergren finns inte resurser att hjälpa de elever som behöver hjälp idag.
– Alla elever ska vara i klassrummet. Speciallärare närvarar bara enstaka tillfällen och då bara i kärnämnena. Annars står läraren ensam.