Annons

Hon kämpar för ett jämställt Simrishamn

Britten Dehlin är genuspedagogen som hjälper pedagoger bli genusmedvetna. Hennes arbetsfält är hela Simrishamns skola och barnomsorg och hennes uppdrag sammanfattar hon i tre I:n. Inte fyra.
Simrishamn • Publicerad 22 mars 2007
Britten Dehlin är genuspedagog och brinner för rättvisa. Bild: Bass Nilsson
Britten Dehlin är genuspedagog och brinner för rättvisa. Bild: Bass NilssonFoto: 

– Jag ska inventera, informera och inspirera. Men inte inspektera.

I ett och ett halvt år har hon spridit sina lärdomar bland kommunens pedagoger. Lärdomar hon vunnit via en utbildning i genusvetenskap, värdegrund och jämställdhet vid Göteborgs universitet.

Annons

– Om vi ska kunna skapa ett mer jämställt samhälle måste man börja tidigt. Genus påverkar oss från födseln. För-äldrar kan forma sina barn, men av skolan kan man kräva att alla behandlas lika. Och för att klara det måste alla pedagoger ha baskunskaperna, säger Britten Dehin. Genusvetenskap är ingenting som ingår i lärarhögskolans utbildning. Och gjorde det ännu mindre för några år sedan.

– Det är alltså mycket få pedagoger som har de baskunskaper som behövs, säger Britten Dehlin.

Samtidigt är genus allomstädes närvarande i samhällsdebatten. Och för ett antal år sedan utgick påbud från regeringen att alla kommuner skulle ha en "jämställdhets-resurs". Något som hälften av landets kommuner skaffat sig – bland annat Simrishamn.

Britten Dehlin har alltid brunnit för frågorna hon nu inspirerar kring.

– Jag har en stark känsla för rättvisa. Inte minst rättvisa mellan män och kvinnor, tjejer och killar.

Hon är gymnasielärare och därmed jobbar hon på en ovanligt jämställd arbetsplats.

– Tillsammans med kockar och revisorer är gymnasie-läraryrket det mest jämställda, säger Britten Dehlin.

Lika bra ställt är det dock inte bland ungdomarna. Något som märks inte minst i valet av program. På barn- och fritid är det nästan uteslutande tjejer och killarna dominerar helt de tekniska utbildningarna.

– Det behöver inte vara fel att det är så, men de val ungdomarna gör ska vara medvetna. Och för att kunna göra medvetna val måste de vara medvetna om hur genus styr. I sina möten med andra pedagoger påpekar Britten Dehlin att även små saker ger effekt.

– Personalen kan anse att de behandlar alla lika, oavsett kön. Men om man observerar varandra ser man snart att man med röstläget eller i tillsägelserna behandlar killar och tjejer olika. Det är små saker, men de ger stor effekt.

Annons

Rådet hon ger sina kollegor är att observera varandra och diskutera det de ser. Hur tilltalas olika elever?

Hon manar också pedagoger att studera vad som händer på raster, på skolgården och i korridoren. Det man ser diskuterar man sedan tillsammans med eleverna.

Att se över läroböckerna är ett annat tips från genuspedagogen.

– Sagor innehåller många könsschabloner. Men om man diskuterar det och kanske låter prinsen och prinsessan byta plats ger man barnen medvetenheten.

– I historieböckerna kan man kolla att även kvinnor får utrymme och i språkböckerna att texterna inte är allt för schabloniserade.

Emma Lawesson

0414-289 96

emma.lawesson@allehandasyd.se

Fakta:

Namn: Britten Dehlin.

Annons

Ålder: 51 år.

Bor: I Simrishamn.

Familj: Man och fyra barn. Grönsakshandlande dotter, son på naturvetenskapliga programmet, dotter på samhällsvetenskapliga programmet och dotter i högstadiet.

Jobb: Lärare i engelska och svenska på gymnasieskolan plus genuspedagog på 25 procent 2007 ut.

Om att arbeta med genus: Fantastiskt roligt, men det känns ibland som det står alldeles stilla. Det finns ett motstånd från de som redan tycker att samhället är jämställt.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons