Hon ska få handeln att blomstra
Det var hittillsvarande ordföranden Karin Lindén som högg Carina Tegnander och frågade om hon ville ta över ansvaret för klubban. Svaret blev självklart ja.
– Det var ju inte precis så att jag hade tänkt tanken. Men när jag fick frågan lät det spännande. Jag har ju jobbat i Simrishamn i fem år och har redan en del kontakter. Karin Lindén ställer dessutom upp som min mentor det första året.
Till professionen är Carina Tegnander marknadsekonom. I dag är hon en av två försäljningschefer för Ystads Allehanda, Österlenmagasinet och Vad händer. Under sina år i Simrishamn var hon platschef för Österlenmagasinet, men jobbade också ute på fältet.
– Jag tycker att jag känner Simrishamns näringsliv. Här finns ett unikt utbud av butiker. Ett sortiment som man inte hittar på andra orter.
Uppdraget som ordförande tänker hon ta sig an med liv och lust.
– Jag är sån. Jag kan inte gå in i något utan att engagera mig.
– Mitt uppdrag är att hjälpa till att lyfta Simrishamn. Men för att lyckas måste jag ha hjälp av alla. Vi ska försöka få fler som bor här att handla på hemmaplan men också få turistströmmarna att flyta genom Simrishamn.
Samarbetspartners ser hon på många håll i samhället.
– Näringslivet, kommunen, fastighetsägarna och kyrkan. Tillsammans kan vi skapa ett ännu mer levande Simrishamn.
Carina Tegnander valdes till ordförande i förra veckan men redan är en aktivitetsgrupp bildad och har haft sitt första möte.
– Vi planerar både Krämaremarknad, Sillens dag och julskyltningen, men funderar mycket kring vilka aktiviteter vi kunde ha i oktober, februari och mars. Det lär bli en del överraskningar, säger hon hemlighetsfullt.
Bosatt och aktiv i Ystad blir man nyfiken på hennes engagemang för sillastan?
– Simrishamn är ju Österlens huvudstad. En fantastisk vacker plats som går att utveckla.
Hur?
– Det skulle ju vara fantastiskt att få hit fler butiker som tilltalar barn och unga. Vill ungdomarna stanna och handla i Simrishamn gör även deras föräldrar det. Men det här är något som kräver en långsiktig strategi.
De köpmän som ännu inte träffat sin nye ordförande lär få besök den närmaste tiden. En turné i butikerna är inplanerad. Även kommunen och kyrkan har besök att vänta.
– Det ska bli kul det här. Med glädje och engagemang ska vi lyckas.