Joneberg väl framme inför temaår om klimatfrågan
Med anledning av barn- och utbildningsnämndens ordförande Carl-Göran Svenssons förslag att göra nästa läsår till ett temaår för att öka kunskapen om de klimatologiska problem som världen står inför har skolorna ombetts att före den 20 mars komma in med en beskrivning vad som redan görs.
Vid den dagens dato fattades flera skolor och den så tycktes ha tagit sin uppgift på allvar var lärarna på Jonebergsskolan. De betonar att inget som görs på jorden är isolerat från något annat och att det våra handlingar, som nästan alltid är miljöpåverkande, därför behandlas utifrån ett helhetsperspektiv. De redogör i ett långt svar för hur viktigt de ser på frågan:
"För oss har det alltid varit viktigt, och inte bara nu när resten av samhället har vaknat..." skriver lärarna och ger exempel på hur frågorna kommer upp i olika ämnen. De påpekar att de även under kommande läsår ska jobba vidare med miljöproblematiken.
Skolenhet Nords ledare Helena Carlsson tycker att det är ett bra förslag att låta nästa läsår vara startpunkt för en fokusering på hållbar utveckling och inför det ska man utarbeta konkreta lokala mål i undervisningen
Även från Borrby och Skillinge hade svar inkommit. I Borrby och i Skillinge tas frågor om global klimatförändring upp i samband med nutidsorientering och andra aktuella sammanhang samt när barnen själva väcker frågor.
Jea Jonsson