Lärare nominerad för nya ideer
– Det är lättare att inspirera eleverna till att vara mer kreativa, konstaterar Charlotta Wasteson när hon visar Skolbloggen, där hennes elever kan hitta information om allt från nationella prov till källkritik.
Hon har just nominerats till Guldäpplet, ett stipendium som delas ut årligen till en lärare som förnyat lärandet med hjälp av IT.
Det började med en fortbildning inom projektet Lärarlyftet.
– Jag lärde mig olika webbaserade verktyg och lärde mig hur man kan använda dem i undervisningen. Sedan har jag provat mig fram, förklarar Charlotta Wasteson, som undervisar i svenska och historia.
Numera är bloggar, Flickr, wikis och andra internetbaserade hjälpmedel vardagsmat för hennes elever. Alla sina inlämningsuppgifter lägger de till exempel på sina personliga bloggar och större arbeten läggs ut på den gemensamma klassbloggen där man även diskuterar varandras texter.
Charlotta vägleder och uppmuntrar också eleverna till att använda sig av bilder och färg för att bättre presentera sina budskap.
– Jag tycker att eleverna utvecklats mycket. En del som inte tar så mycket plats i klassrummet blommar upp på bloggen, berättar hon.
Tvärt emot vad man kan tro ställer dock tekniken till problem för många.
– Eleverna använder Facebook och så men det vet inte hur man använder datorn till att lära sig saker, söka information eller för att granska källkritiskt. Men när de väl kommit in i det vänder det.
Charlotta Wasteson delar också med sig av sina webb-erfarenheter till kollegorna. På Österlengymnasiet, där alla nya elever numera får en egen dator, anordnar skolan workshops och diskussioner kring modern teknik och undervisning för lärarna.